Energielabel woning niet bekend bij 40% Nederlanders

Ondanks dat het energielabel verplicht is sinds 2008, weten vier van de tien Nederlanders niet welk energielabel hun woning heeft. Generatie X en babyboomers weten vaker dan millennials niet wat hun energielabel is. De jongere generatie is niet alleen beter op de hoogte hiervan, ze zijn ook veel vaker van plan om het label in het komende jaar te verbeteren.

De lage energierekening is voor de meeste Nederlanders die willen verduurzamen, ermee bezig zijn of dit hebben gedaan (62%) de drijfveer om te verduurzamen en het energielabel te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.

Financiële redenen remmen verduurzaming

Ondanks de grote onwetendheid over het eigen energielabel, geeft 61% van de Nederlanders wel aan te weten hoe dit verbeterd kan worden. Vooral Nederlanders met een laag energielabel (B t/m G) weten hoe het te verhogen is, vergeleken met mensen met een hoog energielabel (A).

Babyboomers hebben ondanks onwetendheid over hun eigen energielabel wél de meeste kennis van de manieren waarop ze het kunnen verhogen. Volgens Tomas Bleker, energiespecialist bij Pricewise, hebben babyboomers ook meer financiële middelen om verduurzaming te verwezenlijken. “Desondanks zien we dat vooral jongeren, met name millennials, de ambitie hebben om zo snel mogelijk te verduurzamen. Met de financiële regelingen vanuit de overheid zal verduurzaming de komende jaren in alle generaties normaal en mogelijk zijn.”

Meer hierover vind je op de pagina’s die de financiële mogelijkheden bespreken om de investering in verduurzaming te financieren. Niet alleen worden de verschillende vormen van lenen besproken, ook de beschikbare subsidies worden vermeld, net als de mogelijkheden om je hypotheekruimte te gebruiken of groene investeringen aan te gaan.

Terugverdientijd verduurzaming voor velen te lang

Bleker vindt het dan ook niet gek dat de meeste Nederlanders die niet van plan zijn om te verduurzamen, dit niet doen vanwege financiële redenen (41%). Niet alleen kosten voor verduurzaming spelen een rol: de te lange terugverdientijd van de verduurzaming is voor 28% van de Nederlanders doorslaggevend om hun woning niet te verduurzamen. Bleker: “In eerste instantie zien veel mensen ervan af vanwege de lange terugverdientijd en kosten. Zo zijn zonnepanelen bijvoorbeeld pas rendabel na zo’n acht jaar bij doorgaans zes tot tien zonnepanelen – afhankelijk van de ligging en het aantal zonuren. Toch levert verduurzaming van je woning je hoe dan ook iets op. Je huis wordt beduidend meer waard als het een energielabel A draagt. Als je weet welk energielabel jouw woning draagt, worden de mogelijkheden om te verduurzamen en daarmee nog meer te besparen op de energierekening pas duidelijk. Het is daarom niet alleen belangrijk om je energie te vergelijken en te kijken of het goedkoper kan, maar het is ook belangrijk te kijken naar waar de energie verloren gaat. Zo blijft jouw energierekening het laagst.”

Wat dat laatste betreft, het isoleren van je woning is de eerste stap die je moet nemen bij het verduurzamen van je woning. Anders zullen alle andere maatregelen tevergeefs zijn en zul je er niks op vooruit gaan en zal het comfort alleen maar minder worden.

Wel jammer dat het onderzoek zich alleen richt op de financiële kant van verduurzaming en niet op de ‘groene’ kant. Immers, doe je het om het milieu te sparen dan zul je heel anders kijken naar de terugverdientijd van je verduurzaming en zul je het soms wel voor lief nemen!

Bron: Pricewise | 40% Nederlanders niet op de hoogte van energielabel woning

Deel deze pagina

Advertenties

?c=15279&m=565522&a=392969&r=&t=html

Populair

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met de duurzame nieuwsbrief!