Super-accu maakt elektrisch rijden nog interessanter: laadt in 10 minuten met 400 km actieradius

Het is een van de hekele punten van elektrisch rijden, range anxiety. Oftewel, bang om stil te komen staan zonder accu-power. Zoals je kunt zien in de overzichten op deze pagina loopt de actieradius van een elektrische auto nogal uiteen. Bovendien is de capaciteit van een accu behoorlijk onderhevig aan weersinvloeden. Bij koud weer is de actieradius een stuk lager dan normaal of beloofd. Op ad.nl is onderstaand artikel te vinden.

De perfecte accu voor elektrische auto’s lijkt nu echt in zicht. Ingenieurs van Penn State University in de Verenigde Staten hebben een prototype gemaakt dat bewijst: Elektrisch rijden kan net zo gebruiksvriendelijk zijn als rijden in een diesel- of benzine-auto.

Het prototype van de super-accu hangt van waanzinnige statistieken aan elkaar. Behalve de korte oplaadtijd van tien minuten en zeer lage productiekosten, zo’n 3000 euro, gaat de accu ongeveer 3,2 miljoen kilometer mee. Volgens de universiteit zijn de accu’s de laboratorium-fase al voorbij en zijn er al diverse praktijktesten gedaan.

De truc is dat deze accu erg heet kan worden, wat het opladen makkelijker maakt. Dat werd tot nu toe weinig gedaan omdat de hitte kon leiden tot slijtage van de elektroden. Door gebruik te maken van lithium-ijzer-fosfaat en grafiet konden de kosten laag blijven en ook zijn deze materialen milieuvriendelijker dan tot nu toe veelgebruikte grondstoffen. Uiteraard wordt er wel wat gevraagd van de laadstations om de accu’s zo snel op te kunnen laden.

De accu moet een piekvermogen van 300 kW genereren. Dat is volgens de universiteit voldoende om een ​​elektrische auto in drie seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren. Volgens het onderzoek, dat verscheen in het gezaghebbende blad Nature, kunnen op deze manier ook automobilisten met een kleine beurs zich een elektrische auto veroorloven én wordt de zogeheten ‘range anxiety’, oftewel de angst om ergens onderweg je auto een half uur op te moeten laden, voorkomen.

Goed nieuws dus, maar de weg naar implementatie is nog lang. Tot die tijd moeten we het hebben van een grote capaciteit in combinatie met een hoog laadvermogen. Helaas is deze combinatie alleen terug te vinden bij de hogere klasse elektrische auto’s, zoals die van Audi, Mercedes of Tesla.

Bron: ad.nl | Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden

Deel deze pagina

Advertenties

Populair

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met de duurzame nieuwsbrief!