Nieuws

Recente posts

Ontspannen reizen met elektrische auto

DUURZAAM OP VAKANTIE MET EEN ELEKTRISCHE AUTO

Onze zomervakantie van 2022 werd al in december 2021 gepland. Niet wetende dat we met een elektrische auto op vakantie zouden gaan, was de bestemming Toscane, Donoratico om precies te zijn in de Bolgheri streek. Heel toepasselijk werd een eco-resort geboekt, Paradu, in totaal bijna 1.500 km rijden vanuit huis.

Met 2 kleine kinderen werd de reis sowieso in 2-en gesplitst, met 2 overnachtingen in Milaan (Litta Palace, om de hoek van het Alfa museum). Zodra we wisten dat we met een Ford Mustang Mach-e SR RWD op pad zouden gaan, wisten we ook dat we om de 2 – 2,5 uur zouden gaan stoppen om te laden. Met de 2 hummels een prima uitgangspunt!

Eerste conclusie van onze vakantie en reizen met een elektrische auto: het is ons meer dan meegevallen! Hieronder leg ik uit waarom.

VOORBEREIDING VAN DE REIS, WELKE APPS EN LAADPASSEN

Als je gaat reizen met een elektrische auto, zeker de lange vakantiereizen, dan is het handig om enigszins voorbereid op pad te gaan. Normaal gesproken bekijk je al welke route je wilt nemen, nu komt er 1 aspect bij: Waar ga je laden? Welke laadpassen zijn handig?

Op zich kun je onvoorbereid op pad gaan en vertrouwen op de navigatie van je auto, of een van de apps die je hebt geinstalleerd. Jezelf voorbereiden maakt de reis wel net wat makkelijker, zo is mijn ervaring. De heenreis was daarom net wat relaxter dan de terugreis. Ik moet bekennen dat de terugreis ook wat spontaner plaatsvond met een tussenstop van 2 nachten in Zwitserland (Brig). Mijn voorbereiding concentreerde zich op de navigatie-apps en laadpassen die ik wilde of ‘moest’ gebruiken.

GEBRUIKTE APPS VOOR NAVIGATIE & LAADPUNTEN

Wat betreft het gebruik van navigatie apps was ik er al snel uit. Ik heb dan ook dankbaar gebruik gemaakt van de volgende apps, in volgorde van populariteit / gebruiksvriendelijkheid:

Pump appPUMP

Op dit moment voor mij absoluut de beste app om je route te plannen naar de volgende laadstop. Zeker de betaalde pro versie (via je Apple Cloud Id) biedt extra’s waardoor je je hele trip kan plannen, details kunt aanpassen en zaken als actuele bezetting, merken en aanvullende voorzieningen kunt bekijken of meenemen in de filters die beschikbaar zijn. Ook de gratis versie is meer dan prima. Helaas alleen beschikbaar voor Apple iOS.

Download de Pump app hier als je ‘m meteen wilt gebruiken.

A better route planner laadpalen app ABRPA BETTER ROUTE PLANNER – ABRP

Ook een veel gebruikte app, ook al had deze van tijd tot tijd kuren. Zo liep de app regelmatig vast of bleef het hangen bij het berekenen van een route. Voordeel van deze app is wel dat je meer keuze mogelijkheden hebt bij het inplannen van een route (tussenstops) en dat je je reizen makkelijk in kunt plannen via de laptop of PC. Hij kost maandelijks net zoveel als de Pump-app, alleen qua rekensnelheid legt hij het af. Een belangrijk voordeel: hij is ook voor Android toestellen beschikbaar.

Download hier de ABRP Apple iOS app  Download hier de ABRP Android app

Verder maakte ik graag gebruik van de apps die verkrijgbaar zijn om te kunnen laden, zoals die van Shell Recharge, Enel X en EnBW. Met deze apps kon vrijwel altijd de juiste laadpaal aanwijzen om het laden te starten.

GEBRUIKTE LAADPASSEN

Hoewel ik de beschikking heb over een laadpas voor zakelijk gebruik, welke ook in het buitenland werkt maar dan verrekend wordt, heb ik gekozen voor 2 laadpassen: Shell Recharge en JuicePass (Enel X). Ook had ik Ionity en Bonnet erbij gehaald, maar die zijn uiteindelijk niet nodig geweest.

shell recharge logo

SHELL RECHARGE

De meest gebruikte pas van de vakantie en in ieder geval in Duitsland en Zwitserland overal geaccepteerd. Lukt het niet met de fysieke pas, dan kun je altijd nog de app gebruiken en daarin de laadpaal aanwijzen of scannen (de QR-code) die je wilt gebruiken. Over het algemeen werd er geladen bij Ionity en EnBW, waar de pas gebruiksvriendelijk en snel gebruikt kon worden.

In Italie was het helaas een ander verhaal, maar daar waren we op voorbereid door het downloaden van de JuicePass.

JuicePass

JUICEPASS

Hoewel Enel X de grootste aanbieder van laadpassen en laadpunten in Italie is, heeft het menig keer ons geduld op de proef gesteld doordat niet altijd verbinding gelegd kon worden tussen de app en de laadpaal, of doordat de laadpaal simpelweg buiten werking was. Bovendien was het inloggen in de app geen garantie dat je ook ingelogd bleef.

Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat je het beste eerste jezelf kunt aanmelden bij de laadpaal (door een QR-code te scannen of de laadpaal aan te wijzen op een kaart in de app) om dan pas de stekker te koppelen met je auto. Koppel je eerst de stekker met je auto, dan krijg je al gauw een foutmelding en kun je opnieuw de procedure starten.

Naast bovenstaande laadpassen werd op de eindbestemming (het resort had 4 eigen laadpalen met 8 aansluitingen) en bij Serravalle Outlet Centre gebruik gemaakt van 2 extra laadpassen / apps: Nextcharge en D-mobility. Nextcharge had af en toe wat kuren, maar de opzet van een deposit (via Apple Pay in ons geval), waaruit je laadsessie werd betaald, beviel prima. D-mobility werd 1x gebruikt.

DE REIS ZELF

De eerste etappe was over een afstand van 1.000 km, het vervolg rond de 450 km. De files richting Milaan daargelaten is het enorm positief verlopen. Niet alleen vanwege het laden zelf, wat qua tijd meeviel. Ook vanwege het feit dat we meteen voor een plaspauze gingen en eventueel eten en drinken haalden, Bovendien is iedere laadsessie een sociaal gebeuren. Bij vrijwel iedere stop hadden we leuke gesprekken met andere elektrische rijders en werden over en weer ervaringen gedeeld. Wat ook meehielp is dat we nergens hebben moeten wachten, op 1 stop op de terugweg na en dat was maar 5 minuten.

Duitsland en Zwitserland zijn uitermate goed voorzien van snellaadstations, welke goed aangegeven staan op de borden langs de snelweg. Let op het stekker symbool (Duitsland) of EV (Zwitserland) naast het pomp-symbool en je weet waar je aan toe bent. Helemaal goed in Zwitserland zijn de zogenaamde ‘loze’ parkeerplaatsen, die normaal gesproken voorzien zijn van alleen een paar toiletten.

Normaal rijd je ze zo voorbij, maar heel vaak zijn deze tegenwoordig ook voorzien van laadpalen, zowel 22kW als 150 of zelfs 300 kW. Het stoppen waard, als je niet zeker bent van je range naar het laadpunt wat je voor ogen hebt. Wij stopten daar 1 keer omdat de jongste naar de WC moest. Kon ik mooi even een klein stukje bijladen, omdat het kon.

Door Italie reizen is net wat anders, al hebben wij op de heenreis maar 1 laadpunt nodig gehad, ergens van de snelweg af en op de terugreis 2, bij outlet centers notabene. De 2e ‘outlet-stop’ (Vicolungo) was met name nodig vanwege de bergpas die we zouden nemen waardoor met iets meer range doorgereist moest worden.

Zowel op de heen- als de terugreis hebben we een hoge bergpas genomen, te weten de Gotthardpass en de Simplonpass richting Brig. In het eerste geval hadden we net geladen en kwamen we al snel in de bekende file voor de tunnel en besloten we de route aan te passen zonder ‘range anxiety’. In het 2e geval was het een geplande route die richting de top aardig spannend werd, ondanks de stop bij eerder genoemde outlet. Gelukkig bracht de afdaling naar het dal verlichting met een flink aantal herwonnen kilometers.

GEBRUIKTE LAADPUNTEN

De volgende laadpunten zijn uiteindelijk gebruikt tijdens de reis naar en van Toscane in Italie.

Bad Honnef Ionity Ford Mustang Mach EBAD HONNEF – IONITY

De eerste stop in de vroege ochtend. Na iets meer dan 2 uur rijden kwamen we daar rond 6 uur aan. Het laadstation is iets van de snelweg af, niet veel, en voorzien van 6 Ionity-laders, waarvan er 1 niet werkte. De pas langs de lezer, stekker erin en laden maar met 112 kW laadsnelheid. Deze stop is voorzien van een aantal eetgelegenheden en een Aral tankstation. Bovendien stonden er een flink aantal vrachtwagens.

 

 

Walldorf EnBW Ford Mustang Mach EWALLDORF – ENBW

De tweede stop, iets meer dan 2,5 uur later, was iets verder van de snelweg af bij een hotel in de buurt van het hoofdkantoor van SAP Duitsland. Een OK-stop, zonder echte voorzieningen hoewel het hotel wel schone toiletten heeft. Bovendien kon de Shell Recharge fysieke pas niet gebruikt worden, wel de app. Door in de app op het kaartje aan te geven welke paal je wilt gebruiken (een QR-code kon ik niet vinden op de paal), kon uiteindelijk de laadpaal gestart worden.

Mahlberg Ionity Ford Mustang Mach EMAHLBERG – IONITY

Stop nummer 3, ongeveer 1,5 uur verder. Uitstekend langs de snelweg gelegen, voorzien van de standaard voorzieningen van Serways. Tevens is er een McDonalds aanwezig voor de liefhebbers. Naast Ionity stonden er ook EnBW 150 kW laadpalen en een niet nader onthouden andere provider. Op dit punt werd ik geconfronteerd met 1 acceptabel nadeel van laadpalen met een scherm. Als de zon erop schijnt, is het scherm moeilijk af te lezen.

Schattdorf Gotthard Ionity Ford Mustang Mach ESCHATTDORF / GOTTHARD – IONITY

Wederom 2,5 uur verder reizen en de laatste laadstop richting Milaan, en voor de Gotthard tunnel of pas. Alle voorzieningen zijn aanwezig, modern en heel erg schoon. Bovendien is er een leuke speeltuin voor de kinderen en voor de liefhebbers ook een wandelroute (!). In totaal staan hier 6 Ionity laadpalen, wat ruim genoeg is. Het mooie van deze stop is, dat je hier nog kunt kiezen voor de tunnel of de pas en je je elektrische auto daarop kunt voorbereiden. Wij hadden uiteindelijk ruim genoeg om bij het hotel in Milaan aan te komen, via de pas.

Alfen laadpaal 11 22 kw ford mustang mach eHOTEL LITTA PALACE – MILAAN

Een beetje vreemde eend in het rijtje, maar een hotel waar je kunt laden is wel heel veel fijn. Zelfs al rekenen ze een vast tarief incl. parkeerplek (parkeren kost €15 per dag, met laden erbij €25). Het hotel ligt vrijwel naast de snelweg richting Milaan en in de buurt heb je diverse (fastfood) restaurants, een Lidl, het Alfa Romeo museum, een groot winkelcentrum en een Tesla charge station. Kortom, een aanrader dus.

 

reizen, elektrisch rijden, vakantie, Duitsland, Zwitserland, italiePIETRASANTA – IONITY

Zowel op de heen- als de terugweg een uitstekende laadplek voorbij of voor Genoa (het is maar hoe je het bekijkt). Ook hier weer 6 Ionity laadpalen, allen werkend, en voorzieningen die modern en schoon zijn. Zelfs honden hebben een eigen speel- en uitlaatplek.

 

Paradu resort nextcharge ford mustang mach ePARADU RESORT – NEXTCHARGE

Hoe fijn is het als je eindbestemming volop voorzien is van laadpalen (4 stuks, met 8 aansluitingen van 11 of 22 kW) en met zonnepanelen overdekte parkeerplaatsen. Wel moest ik een aparte app (Nextcharge) downloaden voordat ik aan de slag kon. In het begin leek het laden kuren te hebben, maar eenmaal gewend aan de prodedure (QR-code scannen, deposit betalen en dan pas aansluiten) ging het van een leien dakje. Als je je auto langer liet staan dan nodig (volgeladen dus), werd er 5 ct per minuut in rekening gebracht (€3 per uur dus). Niet-electrische auto’s kregen een waarschuwingen en konden weggesleepd worden.

Serravalle Vicolungo Enel X Ford Mustang Mach ESERRAVALLE & VICOLUNGO – DIVERSE EN ENEL X

Op weg naar Zwitserland werd gestopt bij Serravalle Outlet, een aardig tussendoortje, en bij Vicolungo (met toevallig ook een outlet in de buurt). Bij Serravalle zijn er diverse laadmogelijkheden, maar uiteindelijk heb ik er een van D-mobility gebruikt. En dus een nieuwe app gedownload en gekoppeld. In Vicolungo waren er Enel X laadpalen, die niet allemaal werkten. Het duurde even voordat we de juiste paal hadden, maar daarna ging het als een sneltrein. Leuke bijkomstigheid was de kennismaking met een Pininfarina Battista, een elektrische supercar van €2,5 miljoen.

Herbolzheim Fastned Ford Mustang Mach EHERBOLZHEIM – FASTNED

De eerste en laatste Fastned station die we gebruikten. We wilden een stop eerder hebben, maar de laadpalen daar deden het geen van allen. Gelukkig hadden we nog genoeg om door te rijden naar dit station in de buurt van Europapark. Een stop later had ook gekund qua voorzieningen. Dit laadstation had een Burger King, McDonalds en een normaal restaurant. Helaas ook dronken Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs (zondag).

Forst EnBW laadstation ford mustang mach eFORST – ENBW

De eerste en enige stop waar we even moesten wachten op een vrij laadpunt. Hier vind je een combinatie van snelladers en ‘normale’ laders (50kW) van EnBW. Aangezien ik zag dat een Lupo (?) stond te laden op een snellader van 350 kw met maar 11 kW laadsnelheid, heb ik de vriendelijke dame gevraagd hoeveel tijd zij nog nodig dacht te hebben. Vijf minuten later was ze weg en konden wij even laden. Prima laadpunt, voorzien van standaard voorzieningen.

Bad Camberg Ionity Ford Mustang Mach EBAD CAMBERG – IONITY

De laatste laadsessie van onze vakantie, maar oef wat een plek. Het zal wel aan het tijdstip en dag hebben gelegen (begin van de avond, op zondag), maar het terrein was vies met overal rondslingerend vuil, vuilnisbakken overvol, druk met jongeren die er niet heel relaxed uit zagen en een onoverzichtelijk geheel. Mijn vrouw voelde zich daar niet bepaald op haar gemak, wat ik volledig begreep. De Ionity palen zijn prima op orde, de eigenaren van de Porsche Taycan en Mercedes EQS waren erg vermakelijk met hun vragen en verhalen.

Reizen met een elektrische auto betekent soms dat dingen niet gaan zoals je zou willen, maar dat maakt het reizen anderszins ook een avontuur op een leuke (soms minder leuk) manier.

TIPS EN AANBEVELINGEN VOOR VAKANTIES EN LANGE REIZEN MET EEN ELEKTRISCHE AUTO

Op basis van hetgeen op deze pagina is verteld, kun je al je eigen conclusies trekken. Toch maak ik het nog even gemakkelijk voor je. Mijn beste tips voor een relaxte reis met een elektrische auto:

  • Bekijk op zijn minst de route en de laadpunten die apps als Pump en A Better Route Planner voor je aanbevelen. Dat geeft houvast voor het geval je onderweg oponthoud hebt, of de reis niet zo voorspoedig gaat als verwacht. Relaxed reizen is vooruitzien
  • Je kunt op de navigatie van je auto vertrouwen, maar het gebruik van Pump of ABRP onderweg is welkom gebleken. Op die manier rij je van punt naar punt, zo naar je eindbestemming
  • Neem in ieder geval 1 extra laadpas mee voor de langere reizen. Shell Recharge is zeer aan te raden wat mij betreft. Ga je naar Italie? Zorg dan dat je JuicePass bij de hand hebt en hou er rekening mee dat je soms wat meer geduld moet hebben. En denk eraan, eerst aanmelden, dan pas stekkeren
  • Zie het laden onderweg als een welkome afwisseling gedurende je reis. Je hebt, als het goed is, leuke gesprekken en staat soms met leuke andere merken bij elkaar. Zo wordt reizen met een elektrische auto echt leuk
  • Ga niet tot het uiterste bij het oprijden van je batterij. Hou 20% laadvermogen in acht en zorg ervoor dat je naar 80% – 85% laadt. Meer heeft geen zin omdat je dan teveel tijd verliest. Heb je de tijd, prima! De 20% is goed voor het stressniveau tijdens het reizen, mocht de uitgekozen laadstop onverhoopt volledig bezet zijn
  • Hou een snelheid van 120 – 125 km/h aan. Meer is niet effectief voor de meeste elektrische auto’s en zorgt er alleen maar voor dat je batterij sneller leeg raakt en dus een kortere range heeft. Alles wat je sneller rijdt, verlies je weer met een extra laadsessie tijdens een van je lange zakelijke en/of vakantiereizen
  • Probeer laadpunten te gebruiken die op of dichtbij de snelweg liggen. Deze zijn vaak voorzien van uitgebreide voorzieningen, waardoor de laadtijd nuttig gebruikt kan worden. Bovendien beperk je hiermee extra reistijd tijdens lange reizen, wat zomaar een half uur of meer kan schelen

Kortom, reizen met een elektrische auto kan heel ontspannen zijn, een echte start van de vakantie. Als je maar een paar basisregels in acht houdt, hoef je je geen zorgen te maken over de kilometers die je nog moet maken en of je wel op tijd bij je eindbestemming bent.

Advertenties
Meest gelezen
Advertentie