Groenopladen laadpaal advies

E-mobiliteit, de toekomst in duurzaam reizen

Grote stappen vooruit met elektrische auto’s en fietsen

Elektromobiliteit, ook e-mobiliteit of Engels e-mobility genaamd, beschrijft de voortbeweging door elektrische aandrijvingen. De energie komt vanuit batterijen die geladen worden vanuit het stroomnet of via een generator (een zogenaamde hybride oplossing met behulp van een hulpmotor).

E-mobiliteit is de basisbouwsteen voor milieuvriendelijke, duurzame mobiliteit, die veelzijdig inzetbaar is. Het spectrum reikt van e-bikes (elektrische fietsen), elektro-motorfietsen via e-auto’s (elektrische auto’s) evenals e-bussen en e-trucks tot en met scheepsvoortstuwingsystemen. Hier gaan we het hebben over elektrische auto’s en e-bikes (elektrische fietsen), de 2 meest gebruikte vervoersvormen waarover de gebruiker zelf kan beschikken.

De automobiel-industrie stond jarenlang een beetje stil als het gaat om radicale innovaties. Door de komst van nieuwe technologische ontwikkelingen zal de automotive-branche de komende jaren flink gaan innoveren en zal e-mobiliteit een vaste waarde zijn in de Nederlandse samenleving. Denk aan de verdere groei van het aantal elektrische auto’s en de komst van autonoom rijdende auto’s.

Voor de fietsindustrie geldt hetzelfde. Werd eerst erg lacherig gedaan over de Sparta-met en de eerste fietsen met elektrische hulpmotor, want dit waren seniorenfietsen, struikelen de meest hippe merken over elkaar heen om hun aanbod elektrische fietsen aan de man te brengen. En het gaat verder, getuige de opkomst van de speed-pedelec. Inmiddels draagt de e-bike een flink steen bij aan de opkomst van e-mobiliteit.

Formeel gesproken is e-mobiliteit meer, maar feit is dat de auto en de fiets de ontwikkelingen op dit moment bepalen. Er zijn echter wel een aantal zaken die van invloed zijn op de snelheid waarmee e-mobiliteit zich verder kan ontwikkelen:

  1. Veranderende wetgeving
    De wetgeving in Nederland kan een rol spelen bij nieuwe ontwikkelingen binnen de Nederlandse samenleving en e-mobiliteit. Wat mag er bijvoorbeeld worden gedaan met de data die connected cars verzamelen en van wie is het eigendom? Of wat dacht je van het veranderen van de APK en het wel of niet toelaten van elektrische fietsen (of afgeleiden daarvan) op de fietspaden of openbare wegen?
  2. Elektrische voertuigen-technologie
    Er komen steeds meer elektrische voertuigen in het Nederlandse wagenpark. Deze voertuigen hebben direct impact op een autobedrijf of een fietsenmaker. Want als het aantal elektrische voertuigen verder zal gaan groeien, in welke apparatuur moeten deze ondernemers dan bijvoorbeeld gaan investeren? Hierdoor kan e-mobiliteit vertragen.
  3. Over The Air (OTA)-onderhoud
    OTA is een technologie waarbij sensoren signaleren en de actuator het signaal omzet in de benodigde actie. Dit zorgt ervoor dat Over The Air (OTA)-onderhoud mogelijk is. Met een diagnose en het oplossen ervan op afstand. Dit biedt consumenten een groot voordeel, aangezien zij hiervoor niet meer fysiek naar de werkplaats hoeven te komen.
  4. Autonoom rijden (ADAS)
    ADAS (Advanced Driver Assistance System) is de technologie achter autonoom rijden. Er zijn vijf niveaus binnen autonoom rijden. Bij niveau 1 heeft de auto één systeem waarmee deze automatisch een handeling kan uitvoeren. Bijvoorbeeld automatische inparkeerhulp. En bij niveau 5 kan het voertuig volledig autonoom rijden. Bij dit niveau heeft de auto in principe ook geen stuur, en heeft de bestuurder geen rijbewijs meer nodig.
  5. Mobility As A Service (MAAS)
    Bij deze trend draait het om vraaggestuurde mobiliteit. Dit is mobiliteit wanneer je het nodig hebt, de ware e-mobiliteit. Reizigers kunnen op elk moment van de dag gebruikmaken van een e-mobiliteitsplatform waarbij ze met een app een voertuig, boeken, plannen en betalen. Ze ontvangen actuele reisinformatie en de beste reismogelijkheden op basis van hun geanalyseerde reisvoorkeuren.

Kortom, de ontwikkelingen staan niet stil naast de voortrazende technologische ontwikkelingen. Want naast autonoom rijden, onderhoud door de lucht, etc. wordt ook de levensduur van de accu’s flink in de gaten gehouden en is men volop bezig om de reikwijdte van een volgeladen batterij te vergroten.

Gelukkig staan de introducties van elektrische auto’s en fietsen niet stil. E-mobiliteit begint serieuze vormen te krijgen, gezien het aantal merken en modellen er inmiddels op de markt zijn. Een compleet overzicht vind je op deze pagina.

Advertentie

Hoe werkt een elektrische auto?

Nieuwe super-accu van 3000 euroIn plaats van een verbrandingsmotor vinden we in een elektrische auto een elektromotor en een accupakket.

De accu is een cruciaal onderdeel van een elektrische auto. De capaciteit van de accu wordt uitgedrukt in kWh (als er gedurende 1 uur een vermogen van 1 kW geleverd wordt, staat dit gelijk aan 1 kWh). De accucapaciteit bepaalt de actieradius.

In de praktijk valt de actieradius doorgaans lager uit dan de opgegeven actieradius. Met de komst van de WLTP-meetmethode, die de NEDC-methode verving, is de fabrieksopgave wel realistischer geworden.

In de kou presteert een accu minder goed (kortere actieradius). Op lange termijn is kou echter niet schadelijk voor een accu. Dat geldt wel voor warmte. Als een accu te warm wordt kan dit ten koste gaan van de levensduur.

Voor de levensduur van een accu is het ook het beste als er opgeladen wordt van 20% tot 80%. Een volledig lege accu, maar ook een volledig volle accu moet vermeden worden. Het accumanagement zorgt er zelf voor dat er altijd een buffer overblijft. De consequentie hiervan is dat je nooit de volledige capaciteit van een accu tot je beschikking hebt. Wil je meer weten over laadpalen, lees dan hier verder.

EV’s verschillen ook qua remmen van conventionele auto’s. Een elektrische auto kan namelijk afremmen op de elektromotor. De elektromotor functioneert dan als dynamo en op deze manier wordt er energie teruggewonnen.

Dit heet regeneratief remmen. Op deze manier hoef je vaak maar een pedaal te gebruiken: het remmen gebeurd immers door het gaspedaal los te laten. Dit wordt ook wel ‘one pedal driving’ genoemd.

Een compleet inzicht in de werking van een elektrische auto volgt in onderstaand filmpje.

Voordelen

  • Stil en comfortabel rijden
  • Meestal voorzien van de laatste technologie wat betreft connectiviteit, entertainment, etc.
  • Updates en onderhoud kunnen op afstand gedaan worden
  • Geen verbrandingsmotor, dus goed voor het milieu wat betreft directe uitstoot
  • Elektrisch laden kan goedkoper zijn dan benzine
  • Snelle acceleraties tot razendsnelle acceleraties

Nadelen

  • Actieradius is niet altijd wat beloofd wordt, maar verbetert zich snel
  • Laadvermogen en laadtijd is sterk afhankelijk van laadpunt en auto
  • Auto’s zijn zwaar door batterijen, wat ook van invloed kan zijn op rijgedrag (afhankelijk van model)
  • Langere reizen zijn uitdagender door afhankelijkheid van laadpunten en actieradius, vergt meer planning en kost meer reistijd

Welke elektrische auto’s zijn er in Nederland?

Hieronder volgt een zo compleet mogelijk overzicht van merken en modellen elektrische auto’s.

Tot € 25.000

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 - 100

Laadmogelijkheden

Meer info

Dacia Spring Elektric

Dacia Spring El.

N.n.b.

200 km

125 km/h

15,0 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal

Fiat 500e

Fiat 500e

€ 24.900

180/320 km

150 km/h

9,0 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

anwb%3Aw1520

Renault Twingo ZE

€ 20.590

190 km

135 km/h

12,6 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal

Seat Mii Electric

Seat Mii Electric

€ 23.400

260 km

130 km/h

12,3 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Skoda Citigo e iV

Skoda Citigo-e iV

€ 23.290

260 km

130 km/h

11,9 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Smart EQ ForFour

Smart EQ ForFour

€ 23.995

130 km

130 km/h

12,7 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal

Smart EQ ForTwo

Smart EQ ForTwo

€ 23.995

135 km

130 km/h

11,6 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal

Volkswagen e Up

Volkswagen e-Up!

€ 23.475

250 km

130 km/h

12,4 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Van € 25.000 tot € 35.000

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 - 100

Laadmogelijkheden

Meer info

Renault Zoe

Renault Zoe

€ 30.490

390 km

135 km/h

11,4 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal

Opel Corsa e

Opel Corsa-e

€ 30.599

330 km

150 km/h

8,1 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Mazda MX 30

Mazda MX-30

€ 33.390

200 km

140 km/h

9,7 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
-Snelladen

Smart EQ ForTwo Carbio

Smart EQ ForTwo Cabrio

€ 26.995

132 km

130 km/h

11,8 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal

Peugeot e 208

Peugeot e-208

€ 31.950

340 km

150 km/h

8,1 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Kia e Soul

Kia e-Soul

€ 33.495

452 km

167 km/h

7,9 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

MG ZS EV

MG ZS EV

€ 30.985

263 km

140 km/h

8,2 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
-Snelladen

Opel Ampera e

Opel Ampera-e

€ 34.149

423 km

150 km/h

7,3 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Hyundai IONIQ electric

Hyundai IONIQ electric

€ 34.015

311 km

155 km/h

9,7 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Mini Electric

Mini Electric

€ 34.900

234 km

150 km/h

7,3 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Nissan Leaf

Nissan Leaf

€ 34.990

385 km

144 km/h

7,9 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Van € 35.000 tot € 45.000

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 - 100

Laadmogelijkheden

Meer info

BMW i3

BMW i3

€ 42.305

310 km

160 km/h

7,7 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Honda e

Honda e

€ 35.820

222 km

145 km/h

8,3 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona electric

€ 41.595

484 km

167 km/h

7,6 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Citroen e Jumpy

Citroën ë-Jumpy

€ 40.805

230 km

130 km/h

N.n.b.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Skoda Enyaq

Skoda Enyaq

€ 40.780

560 km

160 km/h

N.n.b.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Peugeot e 2008

Peugeot e-2008

€ 36.930

310 km

150 km/h

8,5 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Aiways U5

AIWAYS U5

€ 39.950

410 km

160 km/h

N.n.b.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Kia e Niro

Kia e-Niro

€ 35.995

350 km

167 km/h

7,8 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

DS3 Crossback e Tense

DS3 Crossback e-Tense

€ 43.290

325 km

150 km/h

9,0 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Citroen e C4

Citroën ë-C4

€ 38.190

350 km

150 km/h

N.n.b.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Volkswagen ID3

Volkswagen ID.3

€ 37.890

5542 km

160 km/h

N.n.b.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Van € 45.000 tot € 60.000

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 - 100

Laadopties

Meer info

Tesla Model 3

Tesla Model 3

€ 49.995

409-560 km

225 km/h

5,6 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Polestar 2

Polestar 2

€ 59.800

500 km

250 km/h

4,7 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Nissan e NV200 Evalia

Nissan e-NV200 Evalia

€ 45.173

200 km

123 km/h

14 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Lexus UX 300e 1

Lexus UX 300e

€ 49.990

300 km

160 km/h

7,5 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Ford Mustang Mach E

Ford Mustang Mach-E

€ 49.925

360-600 km

180 km/h

7,4 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Volvo XC40 Recharge

Volvo XC40 Recharge

€ 59.900

400 km

180 km/h

4,9 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Opel Zafira e Life

Opel Zafira-e Life

€ 53.107

230/330 km

130 km/h

N.n.b.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Volkswagen ID4

Volkswagen ID.4

€ 47.290

380-501 km

160 km/h

8,5 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

€ 60.000 of meer

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 - 100

Laadopties

Meer info

Tesla Model S

Tesla Model S

€ 84.005

593-610 km

250 km/h

3,8 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Tesla Model X

Tesla Model X

€ 90.005

487-507 km

250 km/h

4,9 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Tesla Model Y

Tesla Model Y

€ 65.015

505 km

217 km/h

5,1 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

BMW iX3

BMW iX3

€ 67.500

459 km

180 km/h

6,8 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Jaguar I Pace

Jaguar I-Pace

€ 65.990

470 km

200 km/h

4,8 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Porsche Taycan

Porsche Taycan

€ 110.700

407-462 km

250 km/h

4,0 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Mercedes Benz EQV

Mercedes EQV

€ 72.588

356 km

140 km/h

N.n.b.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Mercedes EQC

Mercedes EQC

€ 73.795

417 km

180 km/h

5,1 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Audi e tron

Audi e-tron

€ 67.706

361 km

200 km/h

6,6 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Audi e tron Sportback

Audi e-tron Sportback

€ 70.105

346 km

190 km/h

6,8 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Byton M Byte

Byton M-Byte

€ 65.000

440 km

190 km/h

5,5 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Lightyear One

Lightyear One

€ 149.000

575 km

10 km/h

10,0 sec.

- Stopcontact
- Laadpaal
- Snelladen

Advertentie

?wi=358441&ws=

Hoe werkt een elektrische fiets?

Het is niet voor niets dat de elektrische fiets een belangrijke bijdrage levert aan e-mobiliteit. Dat mensen met een e-bike andere fietsers fluitend voorbij kunnen razen is te danken aan de unieke werking van deze fiets. Je geniet namelijk van een elektrische trapondersteuning. Dit betekent dat je nog altijd zelf moet trappen, maar dankzij de motor en de accu krijg je een extra zetje via de een van de 2 assen, of via een middenmotor.

De accu levert energie aan de motor, die er vervolgens voor zorgt dat de pedalen makkelijker rond gaan. Zo blijf je trappen, maar dan zonder moeite. Een of meerdere sensoren stemmen af hoeveel kracht de motor aan jou levert.

De motor kan in het voor- of achterwiel, maar ook in het midden van de fiets zitten. De plaats van de motor bepaalt het karakter en de prijs van de fiets. Over het algemeen is een fiets met een voorwielmotor het meest voordelig. Een groot nadeel is dat de kracht letterlijk van voren komt. Het kan hierdoor lastig zijn om de controle over de fiets te houden en het levert een gevoel van getrokken worden op.

Wanneer je letterlijk een zetje in de rug kunt gebruiken, is een achterwielmotor de beste optie. De extra kracht komt dan namelijk vanuit het achterwiel. Bij een middenmotor komt de kracht vanuit de pedalen: dat voelt heel natuurlijk aan. Daar stop je namelijk zelf ook de kracht in. Deze motor zit laag en in het midden, dus de gewichtsverdeling van de fiets is ideaal.

De e-bike maakt gebruik van een accu. Voor het opwekken van de kracht is energie nodig. De fiets moet daarom ook opgeladen worden, net zoals met je mobieltje of je tablet. Hoeveel kilometer je op een volle accu kunt rijden (de actieradius) en de levensduur van de accu verschillen per fiets/model en of je een eco-stand gebruikt of juist full-power.

Met een e-bike geniet je altijd van een moeiteloze fietsrit. Je hoeft niet alleen minder hard te trappen, ook ga je automatisch een stuk sneller. Het verschil is dat een fiets met elektrische trapondersteuning vaak wat meer onderhoud nodig heeft. Zo heeft de accu een gebruiksaanwijzing (voor laden en bewaren) en kunnen de elektrische onderdelen bij sommige reparaties in de weg zitten. Heb je bijvoorbeeld een fiets met achterwielmotor? Dan kan het vervangen van je achterband een behoorlijke onderneming zijn!

Een complete uitleg laat onderstaand filmpje zien.

Regelmatig verschijnen er in de media fietstesten. De twee bekendste zijn hierbij die van het AD en de ANWB. Je kunt de meest recente resultaten van de ANWB test hier vinden en die van het AD op deze pagina.

Voordelen

  • Gemakkelijker om lange afstanden te fietsen door het duwtje in de rug
  • Minder vermoeiend aankomen op je bestemming
  • Geen last van files of overvolle treinen/bussen
  • In een drukke stad ben je wendbaar en heeft u geen last van parkeerproblemen
  • Kan onderdeel vormen van een fiets- of e-mobiliteitsplan

Nadelen

  • Vergt meer onderhoud dan een normale fiets, zeker de elektrische onderdelen
  • Accu’s hebben een beperkte levensduur, zeker als deze niet op de juiste wijze gebruikt worden
  • Accu’s van sommige modellen zijn diefstal gevoelig
  • Displays dienen ook altijd meegenomen te worden
  • Anders verkeersdeelnemers hebben nog altijd moeite om de snelheid in te schatten van e-bikers

Advertentie

?c=26369&m=1863202&a=392969&r=&t=html

Welke elektrische fietsen zijn er in Nederland?

Nederland is natuurlijk bij uitstek een fietsenland. Inmiddels geldt dat ook voor de elektrische fiets, dat welhaast niet uit het straatbeeld te slaan is. Dat is ook te zien aan de variatie aan merken die inmiddels in Nederland voet aan wal hebben gezet. De een nog hipper of sportiever dan de ander, maar allemaal met 1 doel: heel Nederland aan de elektrische fiets helpen.

De keuze aan merken is dus reuze. Hieronder een overzicht van de op dit moment verkrijgbare merken. Mocht je een merk missen, laat het me weten!

BSP
ClikeBikes
ecotraveller
Ampler
BESV
bizobike
brinckers
brinke
BTwin
Cannondale
Cortina
crescent
amslod
Batavus
Cross
cube
BMC
ebike factory
ebikez
Abike
Flyer
frappe
gazelle
Gepida
GIANT
Hercules
Ideal bikes
Kalkhoff
Keola
Kettler
Klever
kreidler
kross
Gocycle
koga
merida
altec
bakfiets
dahon
Dutch id
e bikemanufaktur
pelikaan
Puch
votani
Moustache
Multicycle
pegasus
popal
pro ebike
QWIC
RAP
Rivel
Riese Muller
ROSE Bikes
scott
Specialized
Sparta
shinga
spiked
stromer
TREK
trenergy elektrische fietsen
velodeville
Victesse
Vogue Bike
WATT
VanDijck
bikkel
Stella

Deel deze pagina

Advertenties

?wi=358441&ws=
?c=26369&m=1863204&a=392969&r=&t=html

?wi=358441&ws=

Populair

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte met de duurzame nieuwsbrief!