- Gemakkelijker om lange afstanden te fietsen door het duwtje in de rug
- Minder vermoeiend aankomen op je bestemming
- Geen last van files of overvolle treinen/bussen
- In een drukke stad ben je wendbaar en heeft u geen last van parkeerproblemen
- Kan onderdeel vormen van een fiets- of e-mobiliteitsplan
Recente posts
Duurzaam vervoer, de toekomst in reizen
GROTE STAPPEN VOORUIT MET ELEKTRISCHE AUTO’S, MOTOREN EN FIETSEN
Elektromobiliteit, ook e-mobiliteit of Engels e-mobility genaamd, beschrijft de voortbeweging door elektrische aandrijvingen. De energie komt vanuit batterijen die geladen worden vanuit het stroomnet of via een generator (een zogenaamde hybride oplossing met behulp van een hulpmotor). Vanaf hier noemen wij het duurzaam vervoer.
Duurzaam vervoer is de basisbouwsteen voor milieuvriendelijke, duurzame mobiliteit, die veelzijdig inzetbaar is. Het spectrum reikt van e-bikes (elektrische fietsen), elektro-motorfietsen via e-auto’s (elektrische auto’s) evenals e-bussen en e-trucks tot en met scheepsvoortstuwingsystemen. Hier gaan we het hebben over elektrische auto’s, motoren en e-bikes (elektrische fietsen), de 2 meest gebruikte vervoersvormen waarover de gebruiker zelf kan beschikken en een die flink in opkomst is.
De automobiel-industrie stond jarenlang een beetje stil als het gaat om radicale innovaties. Door de komst van nieuwe technologische ontwikkelingen zal de automotive-branche de komende jaren flink gaan innoveren en zal duurzaam vervoer een vaste waarde zijn in de Nederlandse samenleving. Denk aan de verdere groei van het aantal elektrische auto’s en de komst van autonoom rijdende auto’s.
Voor de fietsindustrie geldt hetzelfde. Werd eerst erg lacherig gedaan over de Sparta-met en de eerste fietsen met elektrische hulpmotor, want dit waren seniorenfietsen, struikelen de meest hippe merken over elkaar heen om hun aanbod elektrische fietsen aan de man te brengen. En het gaat verder, getuige de opkomst van de speed-pedelec. Inmiddels draagt de e-bike een flink steen bij aan de opkomst van e-mobiliteit en duurzaam vervoer.
Formeel gesproken is e-mobiliteit meer, maar feit is dat de auto en de fiets de ontwikkelingen op dit moment bepalen. Er zijn echter wel een aantal zaken die van invloed zijn op de snelheid waarmee e-mobiliteit zich verder kan ontwikkelen:
- Veranderende wetgeving
De wetgeving in Nederland kan een rol spelen bij nieuwe ontwikkelingen binnen de Nederlandse samenleving en e-mobiliteit of duurzaam reizen en vervoer. Wat mag er bijvoorbeeld worden gedaan met de data die connected cars verzamelen en van wie is het eigendom? Of wat dacht je van het veranderen van de APK en het wel of niet toelaten van elektrische fietsen (of afgeleiden daarvan) op de fietspaden of openbare wegen? - Elektrische voertuigen-technologie
Er komen steeds meer elektrische voertuigen in het Nederlandse wagenpark. Deze voertuigen hebben direct impact op een autobedrijf of een fietsenmaker. Want als het aantal elektrische voertuigen verder zal gaan groeien, in welke apparatuur moeten deze ondernemers dan bijvoorbeeld gaan investeren? Hierdoor kan e-mobiliteit vertragen. - Over The Air (OTA)-onderhoud
OTA is een technologie waarbij sensoren signaleren en de actuator het signaal omzet in de benodigde actie. Dit zorgt ervoor dat Over The Air (OTA)-onderhoud mogelijk is. Met een diagnose en het oplossen ervan op afstand. Dit biedt consumenten een groot voordeel, aangezien zij hiervoor niet meer fysiek naar de werkplaats hoeven te komen. - Autonoom rijden (ADAS)
ADAS (Advanced Driver Assistance System) is de technologie achter autonoom rijden. Er zijn vijf niveaus binnen autonoom rijden. Bij niveau 1 heeft de auto één systeem waarmee deze automatisch een handeling kan uitvoeren. Bijvoorbeeld automatische inparkeerhulp. En bij niveau 5 kan het voertuig volledig autonoom rijden. Bij dit niveau heeft de auto in principe ook geen stuur, en heeft de bestuurder geen rijbewijs meer nodig. - Mobility As A Service (MAAS)
Bij deze trend draait het om vraaggestuurde mobiliteit. Dit is mobiliteit wanneer je het nodig hebt, de ware e-mobiliteit en de basis van duurzaam vervoer en reizen. Reizigers kunnen op elk moment van de dag gebruikmaken van een e-mobiliteitsplatform waarbij ze met een app een voertuig, boeken, plannen en betalen. Ze ontvangen actuele reisinformatie en de beste reismogelijkheden op basis van hun geanalyseerde reisvoorkeuren.
Kortom, de maatschappelijke ontwikkelingen staan niet stil naast de voortrazende technologische ontwikkelingen. Want naast autonoom rijden, onderhoud door de lucht, etc. wordt ook de levensduur van de accu’s flink in de gaten gehouden en is men volop bezig om de reikwijdte van een volgeladen batterij te vergroten.
Gelukkig staan de introducties van elektrische auto’s en fietsen niet stil. E-mobiliteit en duurzaam vervoer begint serieuze vormen te krijgen, gezien het aantal merken en modellen er inmiddels op de markt zijn. Een compleet overzicht vind je op deze pagina.
HOE WERKT EEN ELEKTRISCHE FIETS?
Het is niet voor niets dat de elektrische fiets een belangrijke bijdrage levert aan e-mobiliteit en duurzaam vervoer in de breedste zin van het woord. Dat mensen met een e-bike andere fietsers fluitend voorbij kunnen razen is te danken aan de unieke werking van deze fiets. Je geniet namelijk van een elektrische trapondersteuning. Dit betekent dat je nog altijd zelf moet trappen, maar dankzij de motor en de accu krijg je een extra zetje via de een van de 2 assen, of via een middenmotor.
De accu levert energie aan de motor, die er vervolgens voor zorgt dat de pedalen makkelijker rond gaan. Zo blijf je trappen, maar dan zonder moeite. Een of meerdere sensoren stemmen af hoeveel kracht de motor aan jou levert.
De motor kan in het voor- of achterwiel, maar ook in het midden van de fiets zitten. De plaats van de motor bepaalt het karakter en de prijs van de fiets. Over het algemeen is een fiets met een voorwielmotor het meest voordelig. Een groot nadeel is dat de kracht letterlijk van voren komt. Het kan hierdoor lastig zijn om de controle over de fiets te houden en het levert een gevoel van getrokken worden op.
Wanneer je letterlijk een zetje in de rug kunt gebruiken, is een achterwielmotor de beste optie. De extra kracht komt dan namelijk vanuit het achterwiel. Bij een middenmotor komt de kracht vanuit de pedalen: dat voelt heel natuurlijk aan. Daar stop je namelijk zelf ook de kracht in. Deze motor zit laag en in het midden, dus de gewichtsverdeling van de fiets is ideaal.
De e-bike maakt gebruik van een accu. Voor het opwekken van de kracht is energie nodig. De fiets moet daarom ook opgeladen worden, net zoals met je mobieltje of je tablet. Hoeveel kilometer je op een volle accu kunt rijden (de actieradius) en de levensduur van de accu verschillen per fiets/model en of je een eco-stand gebruikt of juist full-power.
Met een e-bike geniet je altijd van een moeiteloze fietsrit. Je hoeft niet alleen minder hard te trappen, ook ga je automatisch een stuk sneller. Het verschil is dat een fiets met elektrische trapondersteuning vaak wat meer onderhoud nodig heeft. Zo heeft de accu een gebruiksaanwijzing (voor laden en bewaren) en kunnen de elektrische onderdelen bij sommige reparaties in de weg zitten. Heb je bijvoorbeeld een fiets met achterwielmotor? Dan kan het vervangen van je achterband een behoorlijke onderneming zijn!
Een complete uitleg laat onderstaand filmpje zien.
Regelmatig verschijnen er in de media fietstesten. De twee bekendste zijn hierbij die van het AD en de ANWB. Je kunt de meest recente resultaten van de ANWB test hier vinden en die van het AD op deze pagina.
VOORDELEN
NADELEN
- Vergt meer onderhoud dan een normale fiets, zeker de elektrische onderdelen
- Accu’s hebben een beperkte levensduur, zeker als deze niet op de juiste wijze gebruikt worden
- Accu’s van sommige modellen zijn diefstal gevoelig
- Displays dienen ook altijd meegenomen te worden
- Anders verkeersdeelnemers hebben nog altijd moeite om de snelheid in te schatten van e-bikers
WELKE ELEKTRISCHE FIETSEN ZIJN ER IN NEDERLAND?
Nederland is natuurlijk bij uitstek een fietsenland. Inmiddels geldt dat ook voor de elektrische fiets, dat welhaast niet uit het straatbeeld te slaan is. Dat is ook te zien aan de variatie aan merken die inmiddels in Nederland voet aan wal hebben gezet. De een nog hipper of sportiever dan de ander, maar allemaal met 1 doel: heel Nederland aan de elektrische fiets helpen.
De keuze aan merken is dus reuze. Hieronder een overzicht van de op dit moment verkrijgbare merken. Mocht je een merk missen, laat het me weten!