Laatste nieuws
Wat maakt elektrisch rijden zo leuk?
Alle kosten, voor- en nadelen van een elektrische auto op een rij
Zelfs de verstokte benzinesnuiver moet het toegeven, de elektrische auto is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Waar Tesla de weg baande met haar innovatieve en disruptieve voertuigen zoals de Model 3, Model X en S, hebben de traditionele marktleiders de handschoen opgepakt en introduceren ze nieuwe modellen als paddestoelen in de herfst.
Het rijden van een elektrische auto biedt een totaal andere belevenis door de stilte, het acceleratie-vermogen en het feit dat je rekening moet houden met het vermogen van de accu en de laadtijden om dit vermogen weer op peil te brengen. Voor de een zijn dit voordelen, voor de ander totale nadelen. Op deze pagina wordt hierover meer verteld, een lange vakantietrip naar Toscane in de zomer van 2022. Op deze pagina gaan we dieper in op alle technische aspecten. Vooralsnog beginnen met een overzicht van de feitelijke voor- en nadelen van elektrisch rijden.
Voordelen
- Stil en comfortabel rijden
- Meestal voorzien van de laatste technologie wat betreft connectiviteit, entertainment, etc.
- Updates en onderhoud kunnen op afstand gedaan worden
- Geen verbrandingsmotor, dus goed voor het milieu wat betreft directe uitstoot
- Elektrisch laden kan goedkoper zijn dan benzine
- Snelle acceleraties tot razendsnelle acceleraties
Nadelen
- Actieradius is niet altijd wat beloofd wordt, maar verbetert zich snel
- Laadvermogen en laadtijd is sterk afhankelijk van laadpunt en auto
- Auto’s zijn zwaar door batterijen, wat ook van invloed kan zijn op rijgedrag (afhankelijk van model)
- Langere reizen zijn uitdagender door afhankelijkheid van laadpunten en actieradius, vergt meer planning en kost meer reistijd
Hoe werkt een elektrische auto?
Het principe van de elektrische auto is in feite heel simpel: In plaats van een verbrandingsmotor vinden we in een elektrische auto een elektromotor en een accupakket. In veel gevallen gaat het om aandrijving op de voor- of achterwielen, maar bij de sterkere varianten ook om vierwielaandrijving. Men zet simpelweg een extra elektromotor op een van de overgebleven assen.
Een compleet inzicht in de werking van een elektrische auto volgt in onderstaand filmpje.
Welke types elektromotoren zijn er?
Het werkend principe is sinds de uitvinding begin 19e eeuw nog altijd hetzelfde: een trommelvormig stilstaand element (de stator), met daarin een roterend element (de rotor). Beide onderdelen zijn magnetisch en trekken elkaar aan. Door het magnetisch veld door de stator te laten roteren, wordt de rotor als het ware meegetrokken, waardoor hij gaat draaien. De werking ervan kun je nabootsen door 2 magneten, waarvan 1 op een puntje ligt, tegen elkaar te leggen en gebruik te maken van de aantrekkende en afstotende werking van de polen.
Bij elektrische auto’s wordt momenteel gebruik gemaakt van drie typen elektromotoren:
- Synchroonmotor met permanente magneet
Dit is veruit de meest gebruikte motor. De stator bestaat uit wikkelingen van draad die onder spanning een magnetisch veld opwekken, de rotor bestaat uit een cilinder ingepakt met permanente magneten. De stroomsterkte geeft aan met hoeveel kracht de rotor naar de magneet wordt getrokken (koppel), de rotatiesnelheid het vermogen (kW). Synchroonmotor betekent dat de rotor op kruissnelheid exact synchroon loopt met het magnetisch veld van de stator. - Synchroonmotor met elektromagneet
Deze motor wordt momenteel minder gebruikt (de Renault Zoe en BMW’s iX3 zijn auto’s die hiervan gebruik maken), maar de interesse ervan zal stijgen naarmate de beschikbaarheid van zeldzame aardmetalen, nodig voor de permanente magneten, minder wordt. De werking is hetzelfde als bovenstaande motor, maar de magneten werken op elektriciteit in plaats van permanent. Het nadeel is dat ze minder efficient zijn en complexer om te produceren, maar het voordeel is dat de onderdelen op de lange termijn beter beschikbaar blijven en minder afhankelijk zijn van aardmetalen zoals neodymium of boron. - Asynchroonmotor
Deze is onder meer te vinden in de Audi E-tron en diverse Tesla’s. Ook hier bestaat de stator uit draadwikkelingen waarin een roterend magnetisch veld wordt opgewekt. De rotot bestaat echter uit een soort metalen, cilindervormige kooi, lijkend op een ‘hamsterwiel’. De stroom die door de stator heen gaat, wekt via inductie stroom en daarmee magnetische velden op in de rotor, die aangetrokken worden door het roterende veld in de stator. De rotatie bij het opwekken van dat magnetische veld in de rotor is altijd een paar procent langzamer dan het magneetveld van de stator, ‘asynchroon’ dus. Dit wordt ook wel ‘slip’ genoemd. Dit en de verhoogde luchtweerstand in de motor is een asynchroonmotor minder efficiënt dan een synchroonmotor. Echter, de productie kost minder en de constructie is simpeler en sterker.
Hoe werkt een accu van een elektrische auto?
De accu is een cruciaal onderdeel van een elektrische auto. De capaciteit van de accu wordt uitgedrukt in kWh (als er gedurende 1 uur een vermogen van 1 kW geleverd wordt, staat dit gelijk aan 1 kWh). De accucapaciteit bepaalt de actieradius. De kracht van de elektromotor bepaalt hoe snel deze kan optrekken, hoeveel gewicht hij mag trekken en wat zijn topsnelheid is. Hoe meer hiervan gebruik wordt gemaakt, des te korter de actieradius van een accu.
In de praktijk valt de actieradius overigens doorgaans lager uit dan de opgegeven actieradius. Met de komst van de WLTP-meetmethode, die de NEDC-methode verving, is de fabrieksopgave wel realistischer geworden. Echter, het blijft overeind dat in de kou een accu minder goed presteert (kortere actieradius). Op lange termijn is kou echter niet schadelijk voor een accu. Dat geldt wel voor warmte. Als een accu te warm wordt, kan dit ten koste gaan van de levensduur. Daarom hebben de nieuwere elektrische auto’s ook een uitgekiend koelsysteem voor de accu.
Voor de levensduur van een accu is het ook het beste als er opgeladen wordt van 20% tot 80%. Een volledig lege accu, maar ook een volledig volle accu moet vermeden worden. Het accu-management zorgt er zelf voor dat er altijd een buffer overblijft. De consequentie hiervan is dat je nooit de volledige capaciteit van een accu tot je beschikking hebt, waardoor in feite de theoretische actieradius die opgegeven wordt door de fabrikanten, volgens de WLTP-methode, bij voorbaat niet gehaald wordt.
EV’s verschillen ook qua remmen van conventionele auto’s. Een elektrische auto kan namelijk afremmen op de elektromotor. De elektromotor functioneert dan als dynamo en op deze manier wordt er energie teruggewonnen. Dit heet regeneratief remmen. Op deze manier hoef je vaak maar een pedaal te gebruiken: het remmen gebeurd immers door het gaspedaal los te laten. Dit wordt ook wel ‘one pedal driving’ genoemd.
Al met al zul je slim moeten omgaan met de capaciteit die tot je beschikking staat, het verkeer om je heen en de afstand die je nog moet rijden. Gelukkig zijn tegenwoordig alle elektrische auto’s voorzien van informatie over laadpalen, waardoor de navigatie daar ook rekening mee kan houden en aangeeft wanneer je bij voorkeur kunt gaan laden. Wil je meer weten over laden en laadpalen, lees dan hier verder.
Hoe bepaal ik de laadtijd en actieradius van een elektrische auto?
Wanneer je auto een batterij heeft met een inhoud van 50 KWh en je laadt op via je standaard stopcontact van 2,3 kW, dan duurt dat dus zo’n 21,7 uur. Want 21,7 uur x 2,3 kW = 50 KWh. Houd er rekening mee dat dit langer duurt, want het laatste stukje opladen gaat altijd iets langzamer om oververhitting (overstroming) van de batterij te voorkomen. Denk maar aan het glas water dat je vol schenkt, het laatste beetje doe je ook voorzichtiger.
De website EV-database heeft een fantastisch overzicht van elektrische auto’s en hun actieradius. Deze vind je hier. Wil je het zelf berekenen, dan mag je het volgende hanteren voor het verbruik:
Aantal kWh accu / Totaal aantal kilometers met een volle accu, vermenigvuldigd met 100
Oftewel: 27,2 (kWh) : 170 (km) = 0,16 x 100 = 16kWh per 100 km
Weet je het verbruik uit de brochure, bijvoorbeeld 16kWh per 100 km en de accu-capaciteit, dus bijv. 50 kWh, dan kun je de actieradius berekenen: 50 (kWh) / 16 (kWh) = 312 km. Let op, dit is niet de werkelijk actieradius, omdat deze afhankelijk is van:
- Buitentemperatuur (koudere omgeving levert minder actieradius)
- Snelheid waarmee je rijdt
- Hoeveelheid regeneratie dat je hebt ingesteld
- Sprintgedrag bij verkeerslichten e.d.
Welke elektrische auto’s zijn er in Nederland?
Hieronder volgt een zo compleet mogelijk overzicht van merken en modellen elektrische auto’s.
Tot € 25.000
Merk / model | Vanafprijs | Actieradius* | Topsnelheid | 0 - 100 | Meer info |
Dacia Spring El. | N.n.b. | 200 km | 125 km/h | 15,0 sec. | |
Fiat 500e | € 24.900 | 180/320 km | 150 km/h | 9,0 sec. | |
Renault Twingo ZE | € 20.590 | 190 km | 135 km/h | 12,6 sec. | |
Seat Mii Electric | € 23.400 | 260 km | 130 km/h | 12,3 sec. | |
Skoda Citigo-e iV | € 23.290 | 260 km | 130 km/h | 11,9 sec. | |
Smart EQ ForFour | € 23.995 | 130 km | 130 km/h | 12,7 sec. | |
Smart EQ ForTwo | € 23.995 | 135 km | 130 km/h | 11,6 sec. | |
Volkswagen e-Up! | € 23.475 | 250 km | 130 km/h | 12,4 sec. |
Van € 25.000 tot € 35.000
Merk / model | Vanafprijs | Actieradius* | Topsnelheid | 0 - 100 | Meer info |
Renault Zoe | € 33.990 | 390 km | 135 km/h | 11,4 sec. | |
Opel Corsa-e | € 30.599 | 330 km | 150 km/h | 8,1 sec. | |
Mazda MX-30 | € 33.390 | 200 km | 140 km/h | 9,7 sec. | |
Smart EQ ForTwo Cabrio | € 26.995 | 132 km | 130 km/h | 11,8 sec. | |
Peugeot e-208 | € 31.950 | 340 km | 150 km/h | 8,1 sec. | |
Kia e-Soul | € 33.495 | 452 km | 167 km/h | 7,9 sec. | |
MG ZS EV | € 30.985 | 263 km | 140 km/h | 8,2 sec. | |
Opel Ampera-e | € 34.149 | 423 km | 150 km/h | 7,3 sec. | |
Hyundai IONIQ electric | € 34.015 | 311 km | 155 km/h | 9,7 sec. | |
Mini Electric | € 34.900 | 234 km | 150 km/h | 7,3 sec. | |
Nissan Leaf | € 34.990 | 385 km | 144 km/h | 7,9 sec. | |
JAC iEV7s | € 32.210 | 225 km | 132 km/h | 12,0 sec. | |
Cupra el Born | € 33.000 | 275 km | 160 km/h | 8,9 sec. | |
Volkswagen ID3 | € 33.490 | 275 km | 160 km/h | 8,9 sec. | |
Citroen e-C4 | € 33.990 | 250 km | 150 km/h | 9,7 sec. | |
Opel Mokka-e | € 34.399 | 255 km | 150 km/h | 8,5 sec. |
Van € 35.000 tot € 45.000
Merk / model | Vanafprijs | Actieradius* | Topsnelheid | 0 - 100 | Meer info |
BMW i3 | € 42.305 | 310 km | 160 km/h | 7,7 sec. | |
Honda e | € 35.820 | 222 km | 145 km/h | 8,3 sec. | |
Hyundai Kona electric | € 41.595 | 484 km | 167 km/h | 7,6 sec. | |
Citroën ë-Jumpy | € 40.805 | 230 km | 130 km/h | N.n.b. | |
Skoda Enyaq | € 40.780 | 560 km | 160 km/h | N.n.b. | |
Peugeot e-2008 | € 36.930 | 310 km | 150 km/h | 8,5 sec. | |
AIWAYS U5 | € 39.950 | 410 km | 160 km/h | N.n.b. | |
Kia e-Niro | € 35.995 | 350 km | 167 km/h | 7,8 sec. | |
DS3 Crossback e-Tense | € 43.290 | 325 km | 150 km/h | 9,0 sec. | |
Citroën ë-C4 | € 38.190 | 350 km | 150 km/h | N.n.b. | |
Volkswagen ID.3 | € 36.240 | 542 km | 160 km/h | N.n.b. | |
MG MG5 Electric | € 35.000 | 340 km | 180 km/h | 8,3 sec. | |
Skoda Enyaq iV | € 35.000 | 295 km | 160 km/h | 11,3 sec. | |
Renault Megane ETech | € 35.000 | 245 km | 160 km/h | 10,0 sec. | |
Mini Electric | € 36.200 | 185 km | 150 km/h | 7,3 sec. | |
Kia e-Soul | € 36.495 | 370 km | 167 km/h | 7,9 sec. | |
Hyundai Kona Electric | € 37.000 | 250 km | 155 km/h | 9,9 sec. | |
Hyundai IONIQ Electric | € 37.015 | 250 km | 165 km/h | 9,7 sec. | |
Seres 3 | € 37.995 | 270 km | 155 km/h | 8,9 sec. | |
Renault Kangoo Maxi ZE 33 | € 38.801 | 160 km | 130 km/h | 22,4 sec. | |
Lexus UX 300e | € 39.990 | 260 km | 160 km/h | 7,5 sec. | |
MG Marvel R | € 40.000 | 340 km | 200 km/h | 7,9 sec. | |
Volkswagen ID4 | € 40.690 | 285 km | 160 km/h | 10,9 sec. | |
Hyundai IONIQ5 | € 43.500 | 310 km | 185 km/h | 8,5 sec. | |
Nissan Ariya | € 44.000 | 335 km | 160 km/h | 7,5 sec. | |
Kia EV6 | € 44.595 | 320 km | 185 km/h | 8,5 sec. |
Van € 45.000 tot € 60.000
Merk / model | Vanafprijs | Actieradius* | Topsnelheid | 0 - 100 | Meer info |
Tesla Model 3 | € 49.995 | 409-560 km | 225 km/h | 5,6 sec. | |
Polestar 2 | € 45.900 | 350 km | 160 km/h | 7,4 sec. | |
Nissan e-NV200 Evalia | € 45.173 | 200 km | 123 km/h | 14 sec. | |
Lexus UX 300e | € 49.990 | 300 km | 160 km/h | 7,5 sec. | |
Ford Mustang Mach-E | € 49.925 | 360-600 km | 180 km/h | 7,4 sec. | |
Opel Zafira-e Life | € 53.107 | 230/330 km | 130 km/h | 12,1 sec. | |
Volkswagen ID.4 | € 47.290 | 410 km | 160 km/h | 8,5 sec. | |
Audi Q4 e-tron | € 48.295 | 280 km | 160 km/h | 9,0 sec. | |
Mercedes EQA | € 49.995 | 355 km | 160 km/h | 8,9 sec. | |
Audi Q4 e-tron Sportback | € 50.345 | 295 km | 160 km/h | 9,0 sec. | |
Citroen e-Space Tourer | € 53.011 | 180 km | 130 km/h | 12,1 sec. | |
Byton M-Byte | € N.n.b. | 325 km | 190 km/h | 7,5 sec. | |
Volvo XC40 Recharge | € 56.495 | 340 km | 180 km/h | 4,9 sec. | |
Volvo C40 Recharge | € 57.995 | 340 km | 180 km/h | 7,4 sec. | |
Toyota PROACE Verso | € 58.995 | 250 km | 130 km/h | 13,1 sec. |
€ 60.000 of meer
Merk / model | Vanafprijs | Actieradius* | Topsnelheid | 0 - 100 | Meer info |
Tesla Model S | € 84.005 | 593-610 km | 250 km/h | 3,8 sec. | |
Tesla Model X | € 90.005 | 487-507 km | 250 km/h | 4,9 sec. | |
Tesla Model Y | € 65.015 | 505 km | 217 km/h | 5,1 sec. | |
BMW iX3 | € 67.500 | 459 km | 180 km/h | 6,8 sec. | |
Jaguar I-Pace | € 65.990 | 470 km | 200 km/h | 4,8 sec. | |
Porsche Taycan | € 110.700 | 407-462 km | 250 km/h | 4,0 sec. | |
Mercedes EQV | € 72.588 | 356 km | 140 km/h | N.n.b. | |
Mercedes EQC | € 73.795 | 417 km | 180 km/h | 5,1 sec. | |
Audi e-tron | € 67.706 | 361 km | 200 km/h | 6,6 sec. | |
Audi e-tron Sportback | € 70.105 | 346 km | 190 km/h | 6,8 sec. | |
Byton M-Byte | € 65.000 | 440 km | 190 km/h | 5,5 sec. | |
Lightyear One | € 149.000 | 575 km | 150 km/h | 10,0 sec. | |
Mercedes EQB | € 60.000 | 340 km | 160 km/h | 6,2 sec. | |
BMW i4 eDrive | € 60.697 | 475 km | 190 km/h | 5,7 sec. | |
BMW iX | € 86.972 | 350 km | 200 km/h | 6,1 sec. | |
Mercedes EQS | € 118.891 | 640 km | 210 km/h | 6,2 sec. | |
Audi e-tron GT | € 146.295 | 405 km | 250 km/h | 3,3 sec. |