Nieuws

Recente posts

WAT MAAKT ELEKTRISCH RIJDEN ZO LEUK?

ALLE KOSTEN, VOOR- EN NADELEN VAN EEN ELEKTRISCHE AUTO OP EEN RIJ

Zelfs de verstokte benzinesnuiver moet het toegeven, de elektrische auto is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Waar Tesla de weg baande met haar innovatieve en disruptieve voertuigen zoals de Model 3, Model X en S, hebben de traditionele marktleiders de handschoen opgepakt en introduceren ze nieuwe modellen als paddestoelen in de herfst.

Het rijden van een elektrische auto biedt een totaal andere belevenis door de stilte, het acceleratie-vermogen en het feit dat je rekening moet houden met het vermogen van de accu en de laadtijden om dit vermogen weer op peil te brengen. Voor de een zijn dit voordelen, voor de ander totale nadelen. Op deze pagina wordt hierover meer verteld, een lange vakantietrip naar Toscane in de zomer van 2022. Op deze pagina gaan we dieper in op alle technische aspecten. Vooralsnog beginnen met een overzicht van de feitelijke voor- en nadelen van elektrisch rijden.

VOORDELEN

  • Stil en comfortabel rijden
  • Meestal voorzien van de laatste technologie wat betreft connectiviteit, entertainment, etc.
  • Updates en onderhoud kunnen op afstand gedaan worden
  • Geen verbrandingsmotor, dus goed voor het milieu wat betreft directe uitstoot
  • Elektrisch laden kan goedkoper zijn dan benzine
  • Snelle acceleraties tot razendsnelle acceleraties

NADELEN

  • Actieradius is niet altijd wat beloofd wordt, maar verbetert zich snel
  • Laadvermogen en laadtijd is sterk afhankelijk van laadpunt en auto
  • Auto’s zijn zwaar door batterijen, wat ook van invloed kan zijn op rijgedrag (afhankelijk van model)
  • Langere reizen zijn uitdagender door afhankelijkheid van laadpunten en actieradius, vergt meer planning en kost meer reistijd

HOE WERKT EEN ELEKTRISCHE AUTO?

Het principe van de elektrische auto is in feite heel simpel: In plaats van een verbrandingsmotor vinden we in een elektrische auto een elektromotor en een accupakket. In veel gevallen gaat het om aandrijving op de voor- of achterwielen, maar bij de sterkere varianten ook om vierwielaandrijving. Men zet simpelweg een extra elektromotor op een van de overgebleven assen.

Een compleet inzicht in de werking van een elektrische auto volgt in onderstaand filmpje.

Advertentie

WELKE TYPES ELEKTROMOTOREN ZIJN ER?

Het werkend principe is sinds de uitvinding begin 19e eeuw nog altijd hetzelfde: een trommelvormig stilstaand element (de stator), met daarin een roterend element (de rotor). Beide onderdelen zijn magnetisch en trekken elkaar aan. Door het magnetisch veld door de stator te laten roteren, wordt de rotor als het ware meegetrokken, waardoor hij gaat draaien. De werking ervan kun je nabootsen door 2 magneten, waarvan 1 op een puntje ligt, tegen elkaar te leggen en gebruik te maken van de aantrekkende en afstotende werking van de polen.

Bij elektrische auto’s wordt momenteel gebruik gemaakt van drie typen elektromotoren:

  • Synchroonmotor met permanente magneet
    Dit is veruit de meest gebruikte motor. De stator bestaat uit wikkelingen van draad die onder spanning een magnetisch veld opwekken, de rotor bestaat uit een cilinder ingepakt met permanente magneten. De stroomsterkte geeft aan met hoeveel kracht de rotor naar de magneet wordt getrokken (koppel), de rotatiesnelheid het vermogen (kW). Synchroonmotor betekent dat de rotor op kruissnelheid exact synchroon loopt met het magnetisch veld van de stator.
  • Synchroonmotor met elektromagneet
    Deze motor wordt momenteel minder gebruikt (de Renault Zoe en BMW’s iX3 zijn auto’s die hiervan gebruik maken), maar de interesse ervan zal stijgen naarmate de beschikbaarheid van zeldzame aardmetalen, nodig voor de permanente magneten, minder wordt. De werking is hetzelfde als bovenstaande motor, maar de magneten werken op elektriciteit in plaats van permanent. Het nadeel is dat ze minder efficient zijn en complexer om te produceren, maar het voordeel is dat de onderdelen op de lange termijn beter beschikbaar blijven en minder afhankelijk zijn van aardmetalen zoals neodymium of boron.
  • Asynchroonmotor
    Deze is onder meer te vinden in de Audi E-tron en diverse Tesla’s. Ook hier bestaat de stator uit draadwikkelingen waarin een roterend magnetisch veld wordt opgewekt. De rotot bestaat echter uit een soort metalen, cilindervormige kooi, lijkend op een ‘hamsterwiel’. De stroom die door de stator heen gaat, wekt via inductie stroom en daarmee magnetische velden op in de rotor, die aangetrokken worden door het roterende veld in de stator. De rotatie bij het opwekken van dat magnetische veld in de rotor is altijd een paar procent langzamer dan het magneetveld van de stator, ‘asynchroon’ dus. Dit wordt ook wel ‘slip’ genoemd. Dit en de verhoogde luchtweerstand in de motor is een asynchroonmotor minder efficiënt dan een synchroonmotor. Echter, de productie kost minder en de constructie is simpeler en sterker.

HOE WERKT EEN ACCU VAN EEN ELEKTRISCHE AUTO?

Tesla batterij elektrische autoDe accu is een cruciaal onderdeel van een elektrische auto. De capaciteit van de accu wordt uitgedrukt in kWh (als er gedurende 1 uur een vermogen van 1 kW geleverd wordt, staat dit gelijk aan 1 kWh). De accucapaciteit bepaalt de actieradius. De kracht van de elektromotor bepaalt hoe snel deze kan optrekken, hoeveel gewicht hij mag trekken en wat zijn topsnelheid is. Hoe meer hiervan gebruik wordt gemaakt, des te korter de actieradius van een accu.

In de praktijk valt de actieradius overigens doorgaans lager uit dan de opgegeven actieradius. Met de komst van de WLTP-meetmethode, die de NEDC-methode verving, is de fabrieksopgave wel realistischer geworden. Echter, het blijft overeind dat in de kou een accu minder goed presteert (kortere actieradius). Op lange termijn is kou echter niet schadelijk voor een accu. Dat geldt wel voor warmte. Als een accu te warm wordt, kan dit ten koste gaan van de levensduur. Daarom hebben de nieuwere elektrische auto’s ook een uitgekiend koelsysteem voor de accu.

Voor de levensduur van een accu is het ook het beste als er opgeladen wordt van 20% tot 80%. Een volledig lege accu, maar ook een volledig volle accu moet vermeden worden. Het accu-management zorgt er zelf voor dat er altijd een buffer overblijft. De consequentie hiervan is dat je nooit de volledige capaciteit van een accu tot je beschikking hebt, waardoor in feite de theoretische actieradius die opgegeven wordt door de fabrikanten, volgens de WLTP-methode, bij voorbaat niet gehaald wordt.

EV’s verschillen ook qua remmen van conventionele auto’s. Een elektrische auto kan namelijk afremmen op de elektromotor. De elektromotor functioneert dan als dynamo en op deze manier wordt er energie teruggewonnen. Dit heet regeneratief remmen. Op deze manier hoef je vaak maar een pedaal te gebruiken: het remmen gebeurd immers door het gaspedaal los te laten. Dit wordt ook wel ‘one pedal driving’ genoemd.

Al met al zul je slim moeten omgaan met de capaciteit die tot je beschikking staat, het verkeer om je heen en de afstand die je nog moet rijden. Gelukkig zijn tegenwoordig alle elektrische auto’s voorzien van informatie over laadpalen, waardoor de navigatie daar ook rekening mee kan houden en aangeeft wanneer je bij voorkeur kunt gaan laden. Wil je meer weten over laden en laadpalen, lees dan hier verder.

Advertentie

HOE BEPAAL IK DE LAADTIJD EN ACTIERADIUS VAN EEN ELEKTRISCHE AUTO?

Wanneer je auto een batterij heeft met een inhoud van 50 KWh en je laadt op via je standaard stopcontact van 2,3 kW, dan duurt dat dus zo’n 21,7 uur. Want 21,7 uur x 2,3 kW = 50 KWh. Houd er rekening mee dat dit langer duurt, want het laatste stukje opladen gaat altijd iets langzamer om oververhitting (overstroming) van de batterij te voorkomen. Denk maar aan het glas water dat je vol schenkt, het laatste beetje doe je ook voorzichtiger.

De website EV-database heeft een fantastisch overzicht van elektrische auto’s en hun actieradius. Deze vind je hier. Wil je het zelf berekenen, dan mag je het volgende hanteren voor het verbruik:

Aantal kWh accu / Totaal aantal kilometers met een volle accu, vermenigvuldigd met 100

Oftewel: 27,2 (kWh) : 170 (km) = 0,16 x 100 = 16kWh per 100 km

Weet je het verbruik uit de brochure, bijvoorbeeld 16kWh per 100 km en de accu-capaciteit, dus bijv. 50 kWh, dan kun je de actieradius berekenen: 50 (kWh) / 16 (kWh) = 312 km. Let op, dit is niet de werkelijk actieradius, omdat deze afhankelijk is van:

  • Buitentemperatuur (koudere omgeving levert minder actieradius)
  • Snelheid waarmee je rijdt, de stilte komt niet overeen met de snelheidsbeleving namelijk
  • Hoeveelheid regeneratie dat je hebt ingesteld
  • Sprintgedrag bij verkeerslichten e.d., want dat is best verleidelijk
Advertentie

TOT € 25.000

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 – 100

Meer info

Dacia Spring El.

N.n.b.

200 km

125 km/h

15,0 sec.

Fiat 500e

€ 24.900

180/320 km

150 km/h

9,0 sec.

Renault Twingo ZE

€ 20.590

190 km

135 km/h

12,6 sec.

Seat Mii Electric

€ 23.400

260 km

130 km/h

12,3 sec.

Skoda Citigo-e iV

€ 23.290

260 km

130 km/h

11,9 sec.

Smart EQ ForFour

€ 23.995

130 km

130 km/h

12,7 sec.

Smart EQ ForTwo

€ 23.995

135 km

130 km/h

11,6 sec.

Volkswagen e-Up!

€ 23.475

250 km

130 km/h

12,4 sec.

VAN € 25.000 TOT € 35.000

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 – 100

Meer info

Renault Zoe

€ 33.990

390 km

135 km/h

11,4 sec.

Opel Corsa-e

€ 30.599

330 km

150 km/h

8,1 sec.

Mazda MX-30

€ 33.390

200 km

140 km/h

9,7 sec.

Smart EQ ForTwo Cabrio

€ 26.995

132 km

130 km/h

11,8 sec.

Peugeot e-208

€ 31.950

340 km

150 km/h

8,1 sec.

Kia e-Soul

€ 33.495

452 km

167 km/h

7,9 sec.

MG ZS EV

€ 30.985

263 km

140 km/h

8,2 sec.

Opel Ampera-e

€ 34.149

423 km

150 km/h

7,3 sec.

Hyundai IONIQ electric

€ 34.015

311 km

155 km/h

9,7 sec.

Mini Electric

€ 34.900

234 km

150 km/h

7,3 sec.

Nissan Leaf

€ 34.990

385 km

144 km/h

7,9 sec.

JAC iEV7s

€ 32.210

225 km

132 km/h

12,0 sec.

Cupra el Born

€ 33.000

275 km

160 km/h

8,9 sec.

Volkswagen ID3

€ 33.490

275 km

160 km/h

8,9 sec.

Citroen e-C4

€ 33.990

250 km

150 km/h

9,7 sec.

Opel Mokka-e

€ 34.399

255 km

150 km/h

8,5 sec.

Advertentie

VAN € 35.000 TOT € 45.000

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 – 100

Meer info

BMW i3

€ 42.305

310 km

160 km/h

7,7 sec.

Honda e

€ 35.820

222 km

145 km/h

8,3 sec.

Hyundai Kona electric

€ 41.595

484 km

167 km/h

7,6 sec.

Citroën ë-Jumpy

€ 40.805

230 km

130 km/h

N.n.b.

Skoda Enyaq

€ 40.780

560 km

160 km/h

N.n.b.

Peugeot e-2008

€ 36.930

310 km

150 km/h

8,5 sec.

AIWAYS U5

€ 39.950

410 km

160 km/h

N.n.b.

Kia e-Niro

€ 35.995

350 km

167 km/h

7,8 sec.

DS3 Crossback e-Tense

€ 43.290

325 km

150 km/h

9,0 sec.

Citroën ë-C4

€ 38.190

350 km

150 km/h

N.n.b.

Volkswagen ID.3

€ 36.240

542 km

160 km/h

N.n.b.

MG MG5 Electric

€ 35.000

340 km

180 km/h

8,3 sec.

Skoda Enyaq iV

€ 35.000

295 km

160 km/h

11,3 sec.

Renault Megane ETech

€ 35.000

245 km

160 km/h

10,0 sec.

Mini Electric

€ 36.200

185 km

150 km/h

7,3 sec.

Kia e-Soul

€ 36.495

370 km

167 km/h

7,9 sec.

Hyundai Kona Electric

€ 37.000

250 km

155 km/h

9,9 sec.

Hyundai IONIQ Electric

€ 37.015

250 km

165 km/h

9,7 sec.

Seres 3

€ 37.995

270 km

155 km/h

8,9 sec.

Renault Kangoo Maxi ZE 33

€ 38.801

160 km

130 km/h

22,4 sec.

Lexus UX 300e

€ 39.990

260 km

160 km/h

7,5 sec.

MG Marvel R

€ 40.000

340 km

200 km/h

7,9 sec.

Volkswagen ID4

€ 40.690

285 km

160 km/h

10,9 sec.

Hyundai IONIQ5

€ 43.500

310 km

185 km/h

8,5 sec.

Nissan Ariya

€ 44.000

335 km

160 km/h

7,5 sec.

Kia EV6

€ 44.595

320 km

185 km/h

8,5 sec.

VAN € 45.000 TOT € 60.000

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 – 100

Meer info

Tesla Model 3

€ 49.995

409-560 km

225 km/h

5,6 sec.

Polestar 2

€ 45.900

350 km

160 km/h

7,4 sec.

Nissan e-NV200 Evalia

€ 45.173

200 km

123 km/h

14 sec.

Lexus UX 300e

€ 49.990

300 km

160 km/h

7,5 sec.

Ford Mustang Mach-E

€ 49.925

360-600 km

180 km/h

7,4 sec.

Opel Zafira-e Life

€ 53.107

230/330 km

130 km/h

12,1 sec.

Volkswagen ID.4

€ 47.290

410 km

160 km/h

8,5 sec.

Audi Q4 e-tron

€ 48.295

280 km

160 km/h

9,0 sec.

Mercedes EQA

€ 49.995

355 km

160 km/h

8,9 sec.

Audi Q4 e-tron Sportback

€ 50.345

295 km

160 km/h

9,0 sec.

Citroen e-Space Tourer

€ 53.011

180 km

130 km/h

12,1 sec.

Byton M-Byte

€ N.n.b.

325 km

190 km/h

7,5 sec.

Volvo XC40 Recharge

€ 56.495

340 km

180 km/h

4,9 sec.

Volvo C40 Recharge

€ 57.995

340 km

180 km/h

7,4 sec.

Toyota PROACE Verso

€ 58.995

250 km

130 km/h

13,1 sec.

VAN € 60.000 OF MEER

Merk / model

Vanafprijs

Actieradius*

Topsnelheid

0 – 100

Meer info

Tesla Model S

€ 84.005

593-610 km

250 km/h

3,8 sec.

Tesla Model X

€ 90.005

487-507 km

250 km/h

4,9 sec.

Tesla Model Y

€ 65.015

505 km

217 km/h

5,1 sec.

BMW iX3

€ 67.500

459 km

180 km/h

6,8 sec.

Jaguar I-Pace

€ 65.990

470 km

200 km/h

4,8 sec.

Porsche Taycan

€ 110.700

407-462 km

250 km/h

4,0 sec.

Mercedes EQV

€ 72.588

356 km

140 km/h

N.n.b.

Mercedes EQC

€ 73.795

417 km

180 km/h

5,1 sec.

Audi e-tron

€ 67.706

361 km

200 km/h

6,6 sec.

Audi e-tron Sportback

€ 70.105

346 km

190 km/h

6,8 sec.

Byton M-Byte

€ 65.000

440 km

190 km/h

5,5 sec.

Lightyear One

€ 149.000

575 km

150 km/h

10,0 sec.

Mercedes EQB

€ 60.000

340 km

160 km/h

6,2 sec.

BMW i4 eDrive

€ 60.697

475 km

190 km/h

5,7 sec.

BMW iX

€ 86.972

350 km

200 km/h

6,1 sec.

Mercedes EQS

€ 118.891

640 km

210 km/h

6,2 sec.

Audi e-tron GT

€ 146.295

405 km

250 km/h

3,3 sec.

Advertenties
Meest gelezen
Advertentie