Recente posts
LADEN EN LAADPALEN, WAT ZIJN DE OPTIES?
DE VELE LAADOPLOSSINGEN UITGELEGD
Gestimuleerd door de flinke subsidies die de overheid gaf op elektrische lease-auto’s is in de afgelopen jaren het aantal elektrische auto’s enorm gestegen. Pas de laatste 2 jaar zijn elektrische auto’s in betaalbare klasse terecht gekomen, waardoor de groei nog sterker werd. Feit is, elektrisch laden en laadpassen vormen steeds vaker het onderwerp van gesprek tijdens de kantoorlunch.
En ook de vraag hiernaar stijgt evenredig! Hoewel de aanleg van oplaadpunten volgens de stichting E-Laad niet snel genoeg gaat, inmiddels zijn er toch meer dan 6.000 oplaadpunten waar eigenaren van elektrische auto’s kunnen ‘tanken’. Daarvan zijn er ruim 3.500 publieke laadpunten, die 24/7 toegankelijk zijn. Het aantal semi-publieke laadpunten, bij bijvoorbeeld supermarkten en parkeergarages, ligt op zo’n 2.500. De beschikbaarheid is hierbij afhankelijk van openingstijden. Het aantal (met een laadtijd van een half uur) is in Nederland nog zeer beperkt, met net iets meer dan 100 stuks.
HOE KAN IK MIJN AUTO ELEKTRISCHE LADEN?
In principe zijn er laadpalen beschikbaar in 4 servicemethodes, waarmee je je auto kunt laden:
- Publieke laadpalen
- Semi-publieke laadpalen
- Snelle laadpalen
- Privé laadpalen
PUBLIEKE LAADPALEN
Deze laadpalen zijn voor iedereen, het publiek, beschikbaar. De gemeente wijst de plek voor de laadpalen aan. Mocht er in jouw omgeving geen openbare laadpaal te vinden zijn, dan kun je er hier één aanvragen. De kosten voor een openbare laadpaal kan per plek verschillend zijn. Zo zijn er steeds mee bedrijven die gratis oplaadpunten aanbieden, zoals bijvoorbeeld Lidl.
SEMI-PUBLIEKE LAADPALEN
Deze laadpalen bevinden zich op privé terrein, maar je mag hier gewoon gebruik van maken. Een semi-publieke laadpaal is met name te vinden in parkeergarages, bij tankstations en in de buurt van retail- en horecagelegenheden. Deze laadpalen zijn dan ook vaak in het bezit van bovenstaande bedrijven en je mag er gebruik van maken als je deze bedrijven bezoekt of als je in de buurt moet zijn.
SNELLE LAADPALEN
Deze laadpalen zorgen ervoor dat de accu zeer snel is opgeladen. Binnen een halfuur kan de accu al tot 80% zijn opgeladen. Helaas zijn er nog niet zoveel van deze snelle laadpalen in Nederland. Ze zijn vaak te vinden langs snelwegen, makkelijk vindbare en bereikbare parkeerterreinen en carpoolplaatsen. Maak je gebruik van deze snelle laadpaal, dan voel je dit wel in jouw portemonnee. Het laadproces van deze laadpalen is namelijk duurder dan die van normale laadpalen.
Tesla heeft een bijzonder plek ingenomen door eigen laadstations in te richten bij bijvoorbeeld hotels, maar op andere plekke die veel bezoekers kent met een korte bezoektijd.
PRIVÉ LAADPALEN
Naast de publieke en semi-publieke oplaadpunten, staan er inmiddels zo’n 10 duizend laadpalen bij mensen thuis of op het werk. Het opladen via een speciale laadpaal is veiliger en sneller dan via een stopcontact. Het opladen van een elektrische accu duurt vooralsnog langer dan wanneer je bezine of diesel gaat tanken.
Vandaar dat bestuurders van een elektrische auto het handig vinden om thuis een privé laadpaal te laten installeren. De accu kan in de avond worden opgeladen, waardoor jij in de ochtend met een volle accu weg kunt rijden. Tevens hoef je op deze manier niet telkens op te zoek te gaan naar een laadpaal in de buurt, in de hoop dat deze niet bezet is door een andere lader of een automobilist die geen rekening houdt met de laadfunctie van de betreffende parkeerplaats. Let op: omdat jij hier als enige mag laden, zijn de kosten voor de laadpaal voor eigen rekening.
De kosten voor het installeren variëren van zo’n 500 euro tot enkele duizenden euro’s, afhankelijk van het type laadpaal en of er veel aangepast moet worden aan de verdeelkast. Het kan zijn dat je nog in aanmerking kan komen voor een investeringssubsidie, als bedrijf zijnde, als particulier zijn er minder mogelijkheden. Het RVO heeft een mooi overzicht van alle subsidie-mogelijkheden t.b.v. elektrisch rijden en laden.
WIL JE WETEN WAAR JE KUNT LADEN?
Waar de laadpalen staan, kun je onder andere vinden op de site Oplaadpalen.nl, die ook apps heeft voor iOS en Android. Tevens kun je via de bijbehorende routeplanner een route uitstippelen van plek A naar B die langs laadpalen loopt, zodat je onderweg niet zonder power staat. Gelukkig zijn elektrische auto’s steeds vaker uitgerust met een routeplanner die rekening houdt met de locatie van laadpalen gebaseerd op de technologie van Eco-movement.
Het overzicht hieronder is de meest actuele situatie.
Welke laadpalen geschikt zijn voor jouw auto, is wel iets om rekening mee te houden. Sommige elektrische voertuigen kunnen snelladen met gelijkstroom (Nissan Leaf bijvoorbeeld). Andere kunnen dat met wisselspanning, zoals de Renault Zoe. Daar zijn dus verschillende oplaadpalen voor nodig, met verschillende stekkers en verschillende vermogens.
LAADPAS: HOE KOM JE ERAAN?
Voor het opladen op de bijna 6.000 publieke en semi-publieke laadpunten in Nederland heb je in de meeste gevallen een laadpas nodig. Er zijn meerdere aanbieders van laadpasjes en verscheidene typen abonnementen voor regulier en snelladen. Bij de meeste betaal je een vast maandelijks bedrag en reken je alleen af per kilowattuur. Ook rekenen sommige providers startkosten bij snelladen.
Aan de laadpaal betaal je circa 0,28 euro per kilowattuur (kWh) voor regulier laden. Met één kWh kun je ongeveer zeven kilometer afleggen, wat de prijs op 4 cent per kilometer brengt. Vooral voor automobilisten die veel kilometers afleggen, kan dit flink schelen in de portemonnee. Lees ook het artikel: Alle financiële voordelen van elektrisch rijden op een rij.
Voor een vergelijk van de aanbieders van laadpassen en de verschillende abonnementen, kijk hier. Ook onderaan deze pagina vind je een overzicht van alle laadpassen die op dit moment beschikbaar zijn.
GRATIS OPLAADPUNTEN
Ook komen er steeds meer gratis oplaadpunten in Nederland, zoals het ‘laadhub‘ in het zuiden van Amsterdam. Bij dit elektrisch ‘tankstation’ staan 40 laadpalen bij elkaar, plus vier snelladers. Het opladen is gratis; je hoeft je laadpas dus niet mee te nemen. Maar je betaalt wel parkeerkosten à 3 euro per uur.
Bij steeds meer parkeergarages kun je ook gratis de accu opladen. De service valt dan binnen het parkeertarief dat je betaalt.
OPLAADTIJD: VERMOGEN EN STROOM VAN HET LAADPUNT
Nu we weten welke laadpalen er zijn en hoe je al dan niet met een laadpas kan laden, is het ook handig om te weten hoelang het duurt voordat je accu vol is. Hoelang het duurt voordat de accu vol is, hangt er uiteraard van af hoe groot de accu is. Echter, de grootste invloed heeft het vermogen van de laadpaal, uitgedrukt in kilowatt (kW). De stelregel is: hoe hoger het aantal kilowatt, hoe sneller het opladen gaat.
Een 1 fase-aansluiting met een stroomsterkte van 16 Ampère en spanning van 230 Volt levert een vermogen van 3,7 kilowatt. Daarmee duurt het opladen van 20kW-accu bijna zes uur. Maak je gebruik van alle drie fasen van de wisselstroom, dan slinkt de oplaadtijd tot onder de twee uur.
Onderstaande tabel geeft een goed beeld van de laadtijden die nodig zijn bij verschillende accu’s en laadcapaciteiten.
Capaciteit | 230V | 400V | Laadtijd (20kW) 1-fase | Laadtijd (20kW) 3-fase |
13A | 3,0kW | 9,0kW | 6 3/4 uur | 2 1/4 uur |
16A | 3,7kW | 11,0kW | 5 3/4 uur | 1 3/4 uur |
20A | 4,6kW | 13,8kW | 4 1/2 uur | 1 3/4 uur |
32A | 7,4kW | 22,0kW | 2 3/4 uur | 1 uur |
63A | 14,5kW | 43,5kW | 1 1/2 uur | 3/4 uur |
Het laden gaat in het begin verreweg het snelst. Na ongeveer de helft van de laadtijd is de accu al voor 80 procent vol. De batterij kan ook tussentijds opgeladen worden. Het loont dus om elke keer dat je de auto parkeert, de accu op te laden.
Het laden met Chademo-aansluitingen gaat aanzienlijk sneller (hierover later meer). Deze opladers laden op gelijkstroom met maximaal 20 kW of 50 kW. Daarmee is je accu in een half uur weer helemaal vol.
WELKE LAADSTEKKERS EN LAADKABELS ZIJN ER?
Naast de verschillende laadmethodes zijn er ook diverse stekkers. Niet dat je een keuze hebt bij het kiezen van een auto, maar deze informatie is wel handig om te weten op het moment dat je een oudere elektrische auto aanschaft, waarvan de stekker afwijkt van de standaard, namelijk de Mennekes-stekker.
TYPE 1 – YAZAKI-STEKKER
De zogenoemde Yazaki-stekker is in de VS en Japan de standaard voor elektrisch laden. Ook Europese autofabrikanten hebben auto’s op de markt gebracht met dit type aansluiting, die eigenlijk bedoeld is voor gebruik bij 110V-netwerken. Het in Europa wijdverbreide 3-fasen krachtstroom werkt niet met deze aansluiting. Doordat je bij het opladen van maar één van de drie fasen gebruik maakt, duurt het langer voordat de accu vol is. Tot op heden zijn de Opel Ampera, Chevrolet Volt, Nissan Leaf, Toyota Prius en de Mitsubishi Outlander voorzien van dit type aansluiting.
TYPE 2 – MENNEKES-STEKKER
De type 2-stekker staat ook wel bekend als de Mennekes-stekker naar het Duitse bedrijf dat de stekker heeft geïntroduceerd. Deze stekker is door de Europese Commissie aangewezen als standaard voor het opladen van elektrische auto’s. Het grote voordeel is dat er met deze stekker zowel in 1-fase (wat uit het stopcontact bij je thuis komt) als 3-fase (krachtstroom, wat je gebruikt voor je oven en fornuis) geladen kan worden. Inmiddels zijn al vele merken en modellen voorzien van deze stekker.
TYPE 3
Dit derde type stekker is ontworpen door de EV Plug Alliance, die bestaat uit Franse en Italiaanse elektriciteitsbedrijven. In Nederland wordt deze niet gebruikt. Hiermee zou je in theorie de mist in kunnen gaan, als je bij je routeplanning geen rekening hiermee gehouden hebt. Gelukkig zijn de meeste moderne elektrische auto’s voorzien van de juiste informatie wat betreft de laadstations die je kunt gebruiken.
CHADEMO-STEKKER
De Chademo-stekker is in Japan ontwikkeld en werkt alleen met gelijkstroom. Chademo is in Nederland vooral bekend vanwege de Nissan Leaf, waarmee de auto in een half uur volgeladen kan worden aan de snellader. Langzaam laden is echter niet mogelijk, je kunt dus niet downgraden. Het werkt goed en snel, of het werkt niet. Ook werkt de aansluiting niet met wisselstroom. De laadpunten zijn bovendien relatief duur (Fastned), omdat er een omvormer ingebouwd moet zijn die zorgt dat het laadpunt gelijkstroom levert.
Inmiddels is de combo-stekker de standaard voor snelladen geworden in Nederland.
COMBO-STEKKER
De combo-stekker is de nieuwe standaard in Europa vanaf 2017. Met deze stekker kun je zowel met wissel- als gelijkstroom de auto opladen. De Mennekes-stekker past binnen deze nieuwe standaard, de Chademo-aansluiting echter niet. Daarvoor wordt momenteel een oplossing gezocht, zodat mensen hun auto’s met Chademo-aansluiting kunnen blijven snelladen.
LAADKABELS
In Nederland zijn verreweg de meeste laadpunten voorzien van een type 2-contactdoos, de Mennekes stekker (zie ook de kaart op Oplaadpalen.nl). Opladen gebeurt via de mode 3-techniek (zie verderop deze pagina). Voor bijvoorbeeld de Tesla Model S, die een aparte connector heeft, is het mogelijk om een laadkabel van type 2 los te kopen. Dit kost zo’n 250 tot 400 euro.
Let bij het kopen van een laadkabel op de lengte van de kabel. Laad je de auto met name thuis of bij het werk op, dan is een kabel van 4 tot 6 meter meestal voldoende. Als je de kabel ook onderweg wilt gebruiken, kies dan voor een langere kabel tot 8 meter. Het kan namelijk voorkomen dat er een andere auto tussen het laadpunt en jouw auto staat.
Om je een beeld te geven van alle stekkers en welke geadopteerd zijn door de autofabrikanten, is onderstaand voorbeeld treffend.
OPLAADMETHODES – MODES
Bij elektrisch laden kom je vaak de aanduiding ‘modes’ tegen. Daarmee wordt de techniek bedoeld die wordt gebruikt voor het opladen. Er zijn vier verschillende modes, waarvan de eerste drie werken met wisselstroom dat uit het stopcontact komt. Mode 4 werkt met gelijkstroom.
MODE 1
Mode 1 is laden met een gewoon stopcontact van 220 Volt met maximaal 10 Ampère. Dit wordt voor het opladen van elektrische auto’s in principe niet gebruikt, omdat er geen stroombegrenzer op zit die de belasting op het netwerk beperkt. Daardoor is het relatief onveilig. Denk aan oververhitting.
MODE 2
Mode 2 is laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal thuis. In de kabel bij de auto is dan een kastje met een stroombegrenzer ingebouwd.
MODE 3
Mode 3 is gecontroleerd laden. Er vindt afstemming plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is ‘afgesproken’ tussen de auto en de oplaadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet. Mode 3-laden is daarmee nóg veiliger dan mode 2-laden.
MODE 4
Mode 4 is laden met gelijkstroom. De oplaadpaal staat in direct contact met de autobatterij en bepaalt zelf het gehele laadproces. Omdat het elektriciteitsnetwerk in Nederland (en Europa) wisselstroom levert, zit er in de laadpaal een omvormer. Bij mode 1, 2 en 3 zit de omvormer in de auto zelf. Hierdoor is mode 4 vaak de snelste methode om te laden.
WELKE LAADCAPACITEITEN ZIJN ER VOOR LAADPALEN?
Nu we weten welke stekkers er zijn en hoe deze de laadcapaciteit kunnen beïnvloeden door gebruik te maken van 1-fase of 3-fase technologie, en welke modes er zijn, kunnen we eens kijken naar de laadcapaciteiten van de laadpalen die op dit moment beschikbaar zijn op de Nederlandse markt.
KLEIN: 3,7 KW LAADPAAL
Een kleine laadpaal van 3.7 kW is prima om thuis of op het werk te plaatsen als je geen groot budget hiervoor hebt. Deze laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage, 1 fase en 16 ampère. Dit betekent dat geen verzwaring nodig hebt in de meterkast, voor als je al een 16A zekering hebt.
Oplaadtijd
Wanneer de auto die je zoekt een AC laadvermogen heeft van 3.7 kW zal de gemiddelde oplaadtijd rond de 5 tot 8 uur zijn. Dit verschilt erg per auto (hoe groot de accu is, wat het AC laadvermogen is, etc.).
MEDIUM: 11 KW LAADPAAL / 7,4 KW LAADPAAL
3 tot 5 keer sneller dan het stopcontact
Een laadpaal van 11 kW is helemaal ideaal om bij je huis of werk te plaatsen. Deze laadpaal kan laden met de standaard aanwezige 230 voltage en 16 ampère, maar heeft wel een 3 fase aansluiting nodig. Heb je een twee fase aansluiting of een 1 fase met 32A zekering dan kan je kijken naar een 7,4 kW lader.
Oplaadtijd
Wanneer de auto die je zoekt een AC laadvermogen heeft van 11 kW ligt de gemiddelde oplaadtijd rond de 2 tot 5 uur.
GROOT: 22 KW LAADPAAL
10 keer sneller dan stopcontact
Snel thuis opladen dan heb je een 22kW laadpaal voor thuis of op het werk! Omdat deze laadpaal nog sneller kan laden heb je een verzwaring nodig. Van de standaard 16 ampère naar 32 ampère.
Oplaadtijd
Wanneer de auto die je zoekt een AC laadvermogen heeft van 22 kW ligt de gemiddelde oplaadtijd rond de 1,5 tot 5 uur. Heeft je auto geen 22kW AC laad vermogen dan duurt het waarschijnlijk iets langer, maar ook dan kan je deze laadpaal gebruiken!
STOPCONTACT
Je elektrische auto met een normaal stopcontact helemaal vol laden duurt gemiddeld zo’n 15 uur of meer. Het stopcontact is prima voor een noodgeval, wanneer je even niet anders kan. Om als standaard laadpunt te gebruiken voor je elektrische auto wordt afgeraden vanwege het feit dat het langzaam gaat en het niet veilig is (kortsluiting en brandveiligheid)
WELKE MERKEN LAADPALEN ZIJN ER?
In Nederland zijn er diverse merken laadpalen en laadpassen. Sterker nog, Nederland is wereldwijd marktleider als het gaat om laadpaal productie. Veel van de genoemde merken zijn ontstaan vanuit de fabricage van smart grid oplossingen of het leveren van elektrische infrastructuur oplossingen. Hieronder vind je een opsomming van de meest gangbare merken.
MERKEN LAADPASSEN
Ook het aantal laadpassen stijgt met rasse schreden. Veel van de namen zul je herkennen vanuit hun oorsprong, energieleverancier (Eneco, Nuon, Joulz), olieproducent (Tango, Shell) of tankkaarten dan wel leasemaatschappijen (MoveMove, Travelcard, ANWB). De meest gangbare laadpassen vind je hieronder.