Recente posts
BMW introduceert iX en i4 in 2021
UITBREIDING VAN HET E-ASSORTIMENT
Het ligt al langer in de planning en de vele autobladen gaven diverse tipjes van de sluier en sneak previews, maar de ontwikkeling van iX en i4 is bij BMW inmiddels in de laatste fase beland. De conceptfase is dus voorbij.
Inderdaad, de iX is de productieversie van de Vision iNEXT concept uit 2018. Hij wordt gebouwd in BMW’s autofabriek in Dingolfing, waar ook de 7-serie, de M8 en M5 vandaan komen. De verkoop begint in de 2e helft van 2021.
De iX is geen BMW zoals we ze kennen. Van BMW mogen de i-uitvoeringen iets verder van huis gaan dan de gewone geëlektricificeerde modellen als de Mini Electric of iX3. Voor de iX betekent dat het oude DNA van de ‘ultieme rijmachine’ wat wordt losgelaten en plaats maakt voor ‘nieuwe luxe met een lounge-gevoel’ en de techniek om level-3 autonoom te rijden.
De iX heeft 4WD en 2 elektromotoren die 500 pk opleveren, zodat deze in minder dan 5 seconden naar de 100 kan. Veelbelovende cijfers dus. Zijn actieradius ligt op zo’n 600 kilometer, vanwege een 100 kWh accu. Hij kan snelladen met 200 kW en is na 40 minuten voor 80 procent bijgeladen.
Het interieur belooft geweldig te zijn. De iX is van binnenuit ontworpen met de gedachte dat alle knoppen verstopt zitten zoals in de schijnbaar volledig houten middenconsole. Het grote scherm is gebogen en zonder frame. Van buiten kenmerkt de iX zich door de grote nieren en scherpe hoek, lijnen en vouwen. Prijzen zijn nog niet bekend.
De serieproductie van de nieuwe BMW i4 start in 2021 in München. Ongeveer 90 procent van de bestaande productieapparatuur in de carrosseriewerkplaats kan volgens BMW voor het productieproces worden gebruikt of aangepast om de BMW i4 te produceren. De resterende 10 procent – in het bijzonder de machines die worden gebruikt voor het bouwen van de structuur van de achterzijde – zal nieuw worden gebouwd.
De auto krijgt een actieradius tot 600 kilometer (WLTP), mogelijk gemaakt door een 80 kWh lithium-ion accupakket van ongeveer 550 kilogram. De elektromotor in de i4 produceert maximaal 530 pk (390 kW). Dat is genoeg vermogen voor een 0-100-tijd van zo’n vier seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/u.
De productieversie van de BMW i4 krijgt net als de Concept i4 een forse nierengrille. Bij het studiemodel is ie in zwart uitgevoerd en natuurlijk gesloten, omdat een elektromotor minder koeling nodig heeft. De grille is uitgerust met verschillende sensoren. Let ook op het nieuwe logo van BMW. Bij de Concept i4 is dat logo transparante uitgevoerd.
De BMW Concept i4 heeft verder nog drie verschillende Experience Modes van het BMW Curved Display. Deze modi maken het voor gebruikers mogelijk om de verschillende facetten van de elektrische aandrijving te ontdekken. Deze modi bieden een blik vooruit op de vormgeving van de volgende generatie bedieningssysteem voor BMW modellen vanaf 2021. Er is keuze uit ‘Core’, ‘Sport’ en ‘Efficient’, elk met een eigen weergavestijl.
Bronnen: bmw.nl | ZERauto.nl
Meer over elektrische auto’s kun je vinden op de pagina e-mobiliteit.