Recente posts
Tesla: meer winst met emissierechten
JAARCIJFERS TESLA 2020
Tesla maakte in het vierde kwartaal van 2020 meer omzet en winst dan in dezelfde periode vorig jaar. Echter, deze winst komt vooral voort uit de verkoop van emissierechten en veel minder uit de verkoop van auto’s. En met de lancering van de vele concurrerende elektrische auto’s wordt het verkopen van emissierechten steeds minder interessant.
Beleggers zijn daarom teleurgesteld over de resultaten van Tesla. De koers daalde met 2 procent en in de nabeurshandel ging er nog eens 5 procent vanaf. Let wel, in het afgelopen jaar verachtvoudigde de koers van Tesla en de jaarcijfers over 2020 zijn niet slecht. Sterker nog, er is voor het eerst winst over een heel boekingsjaar gemaakt door Tesla.
De nettowinst steeg in het 4e kwartaal van 132 miljoen euro naar 369 miljoen euro, maar beleggers hadden meer verwacht (of zijn ze nooit tevreden?). Tesla verkoopt meer van de goedkopere modellen, de Model 3 en Y, maar de winstmarge daarop is lager.
Daarnaast had Tesla te maken met hogere opstartkosten voor het bouwen van een nieuwe versie van Model 3. En tot slot werd de winstmarge in het vierde kwartaal voor 267 miljoen dollar gedrukt door de bonus voor topman Elon Musk (!).
Nog een negatief punt is dat Tesla dus zijn geld nog voornamelijk verdient met het verkopen van emissierechten. In het vierde kwartaal kwam 401 miljoen dollar van de in totaal 575 miljoen dollar aan operationele winst daar vandaan.
De auto’s die automakers produceren (en verkopen) mogen in EU gemiddeld een bepaalde hoeveelheid CO2 uitstoten. Als je hoger uitkomt, dan krijg je een boete. Omdat Tesla elektrische auto’s bouwt heeft het uitstootrechten over en die verkoopt het aan concurrenten die juist te hoog dreigen uit te komen.
Ondertussen neemt de concurrentie voor Tesla toe, nu traditionele autoproducenten veel meer elektrische modellen op de markt brengen. De elektrische ID.3 van Volkswagen bijvoorbeeld was in Nederland in november de meest verkochte auto.
Eerder deze maand maakte Renault bekend dat het veel meer inzet op elektrische modellen, met onder meer de oude, vertrouwde Renault 5 in een elektrisch jasje. Het Japanse Nissan wil over tien jaar alleen nog elektrische auto’s maken. Maar ook Mercedes en BMW zijn bezig met een opmars en zullen dit jaar meerdere elektrische modellen lanceren.
Al met behaalde Tesla in 2020 een omzet van $31,5 miljard (€26 miljard). Vergeleken met 2019 is dat een groei van 28 procent. De operationele winst (voor belastingen en rente) van Tesla bedroeg in 2020 $5,8 miljard (€4,7 miljard). In 2019 was dat nog omgerekend €2,4 miljard. Belangrijker: onderaan de streep blijft er omgerekend €595 miljoen nettowinst over. Vorig jaar boekte het bedrijf netto nog een verlies van omgerekend €712 miljoen.
Helaas is het zo dat de beurskoers van Tesla behoorlijk bepaald wordt door sentiment (what’s new?) en dat de vooruitzichten die door Elon Musk geschetst zijn, niet echt goed ontvangen zijn. Nu zijn de verwachtingen over 2021 dan ook erg vaag omschreven: het ene jaar groeien we harder dan het ander jaar, maar we denken dat 2021 beter zal zijn dan 2020.
Hoeveel auto’s er dan geproduceerd gaan worden, is niet vrijgegeven. De aandeelhouders zien dit niet graag en geven dus een signaal af door een lagere aandelenkoers. Gelukkig voor hen is daarmee hun winst niet verdampt, in principe. Voor Europa is het nu afwachten wat de nieuwe Model Y gaat doen en wat de update van de Model S gaat brengen. Feit is wel, Tesla blijft S 3 X Y.
Bron: rtlnieuws.nl | Tesla maakt meer winst met verkoop emissierechten dan met auto’s