Nieuws

Recente posts

Laadpaal kopen, 5 tips voor de beste keuze

Met deze 5 tips maak je de juiste keuze

Elektrisch rijden wordt steeds populairder en zal weldra het straatbeeld bepalen. Overweeg je een
elektrische auto te kopen of te leasen, of heb je er al een mogen bestellen? Dan is een laadpaal kopen de volgende stap. Tenzij de aanschaf en installatie ervan door je werkgever of leasemaatschappij wordt verzorgd, is er tegenwoordig een enorme keuze voorhanden. Om je goed op weg te helpen bij het kiezen en kopen van een laadpaal, vind je hieronder 5 tips.

MET WELKE SNELHEID WIL EN KUN JE LADEN?

Niet elke auto kan even snel laden. Je bent afhankelijk van het soort batterij een auto heeft en soms ook van de stekkeraansluiting. Bij het laden van je elektrische auto geldt dat de zwakste schakel bepaalt. Met andere woorden, als je met een snelle laadpaal een langzaam ladende auto gaat opladen, dan bepaalt de auto de maximale laadsnelheid. Andersom, als je auto heel snel kan laden, maar de laadpaal dat laadvermogen niet kan leveren, dan blijft de laadsnelheid laag.

Een juiste afstemming tussen laadpaal en auto is dus wel raadzaam en handig. Dat je vervolgens een laadpaal kiest die sneller kan laden dan de auto aankan, is voor de toekomst alleen maar welkom. De technische ontwikkelingen gaan dusdanig snel dat je volgende elektrische auto vast sneller kan laden.

De laadsnelheid heeft ook te maken met hoe je huis is aangesloten op het stroomnet. Is het een 1-faseaansluiting of een 3-fasenaansluiting? Met een 3-fasenaansluiting kun je in principe ook drie keer sneller laden, maar dan moet je auto dit ook ondersteunen.

Capaciteit230V400VLaadtijd   (20kW) 1-faseLaadtijd   (20kW) 3-fase
13A3,0kW9,0kW6 3/4 uur2 1/4 uur
16A3,7kW11,0kW5 3/4 uur1 3/4 uur
20A4,6kW13,8kW4 1/2 uur1 3/4 uur
32A7,4kW22,0kW2 3/4 uur1 uur
63A14,5kW43,5kW1 1/2 uur3/4 uur

Op de elektriciteitsmeter in je meterkast staat vaak aangegeven welke fase-aansluiting je hebt. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-faseaansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan is het een 3-fasenaansluiting. Op je energie-jaarafrekening staat dit vaak aangeduid als 1 x 25 A of 1 x 30 A, of in het geval van een 3-fasenaansluiting als 3 x 30 A.

Heb je nog geen 3-fasenaansluiting, dan kun je vaak voor een beperkt bedrag je aansluiting laten verzwaren. De kosten voor zo’n verzwaring van de aansluiting verschillen per netbeheerder. Bij de drie grootste liggen ze tussen € 250 en € 300. Zelfs als je auto geen 3-fasenladen ondersteunt, is een verzwaring eigenlijk altijd de moeite waard, ook om minder snel tegen de limieten van je eigen aansluiting op te lopen.

Let wel op, mocht je besluiten om 3 x 35 Ampere te laten installeren, in plaats van 3 x 25, dan zijn de jaarlijkse kosten voor de aansluiting ook flink hoger. Bij Stedin, bijvoorbeeld, ga je van €250 naar bijna € 1.000. Bedenk dus goed wat je nodig hebt, ook met het oog op verduurzaming door de installatie van een warmtepomp.

WIL JE EEN VASTE LAADKABEL, OF MET LOSSE KABELS LADEN?

De keuze tussen een vaste kabelaansluiting of niet is gelukkig makkelijker. Heb je liever een vaste kabel dan ga je voor het gemak van thuiskomen, uit de auto stappen, de laadkabel pakken en aansluiten. Het nadeel van een laadpaal met vaste kabel is wel dat je bij een nieuwe elektrische auto rekening moet houden met de stekker die hierop gebruikt wordt. Het kan zomaar zijn dat je de laadkabel moet vervangen, wat extra kosten met zich meebrengt.

Heb je geen vaste laadkabel, dan kun je flexibeler omgaan met het aansluiten op je laadpaal. Je zult alleen wel iedere keer de laadkabel uit je auto moeten halen. Kleine moeite, veel plezier en flexibiliteit. Bovendien kun je makkelijker andere bezitters van elektrische auto’s hun auto’s bij laten laden op het moment dat ze bij jou op bezoek zijn.

Over het algemeen zie je dat de nieuwste aansluitingen allemaal wallboxen of laadpalen zijn zonder een vaste laadkabel.

Advertentie

WAAR GA JE JE LAADBOX OF LAADPAAL PLAATSEN?

Laadpaal kopen, wallbox, vaste laadkabel, losse laadkabel, laadtijd, fase aansluitingVoor de functie van het laden maakt het niet uit of je een wallbox of laadpaal gebruikt, de techniek is hetzelfde. Voor de plaatsing van de unit echter wel. Met een wallbox ben je gebonden aan een muur, of in ieder geval iets waar het op lijkt. Wil je meer vrijheid bij de installatie, dan zul je met een laadpaal de flexibiliteit hebben die je wenst. In principe kan een laadpaal overal op een oprit geplaatst worden, mits je een goede verbinding kan maken met je meterkast.

Tegenwoordig zijn er ook schitterende geïntegreerde oplossingen, zoals in houten palen, verzonken in de straat door middel van een klep of liftconstructie. Deze constructies maken het nog aantrekkelijker om een laadpaal op je oprit of oprijlaan te installeren, aangezien ze volledig opgaan in de omgeving.

HEB JE LOAD BALANCING NODIG?

Hoewel de stroomsterkte per groep in je meterkast 16 Ampere bedraagt, wil dat niet zeggen dat de gehele woning tegelijk die maximale stroomsterkte aankan. Die 16 Ampere van de aansluiting blijft de limiet. Hier zul je rekening mee moeten houden op het moment dat je een laadpaal gaat kopen en installeren. Neem het volgende als voorbeeld:

  • Je woning is voorzien van een 1 x 25 A aansluiting;
  • Alle stroomverbruikers in huis vragen in totaal 3.000 W (ca. 13 A bij 230 V), bijvoorbeeld tijdens het koken op je inductie kookplaat wordt TV gekeken en staat de wasmachine aan in combinatie met een airco of warmtepomp unit;
  • Ga je opladen, met 3,7 kW (16 A), dan raakt het stroomnetwerk overbelast en slaan de stoppen door.

Het is daarom verstandig als je een laadpaal kiest met dynamic load balancing. Je laadpaal houdt dan continu bij hoe hoog het stroomverbruik in huis is en weet hoeveel capaciteit er nog beschikbaar is om je auto op te laden. Als je dan ’s avonds bijvoorbeeld de oven, tv en wasmachine aanzet, zal de laadpaal het laadvermogen iets terugschroeven om het netwerk niet te overbelasten.

WIL JE EEN OFF- OF EEN ONLINE LAADPAAL?

Een gekke keuze in feite, wil je meer met een laadpaal kunnen doen dan alleen maar laden? De laadpalen die offline werken, zijn namelijk alleen maar verbonden met de auto. Zodra de stekker wordt aangesloten begint de laadpaal te laden en deze stopt zodra de stekker wordt losgekoppeld.

De online laadpaal geeft jou de mogelijkheid om deze op afstand te bedienen, automatisch stroomkosten te verrekenen voor als je zakelijk het laden mag verrekenen of andere op jouw paal mogen laden, en de laadgeschiedenis in te zien. Bovendien, zeker als je de zeer geavanceerde versies mag kiezen, kun je de laadpaal inzetten om de batterij van je auto te gebruiken als bron voor het energiegebruik in huis. Op dit moment wordt hier nog niet veel gebruik van gemaakt, maar in de toekomst zal dit steeds vaker toegepast worden.

CONCLUSIE

Het zal duidelijk zijn dat het kopen of leasen van een laadpaal niet over 1 nacht ijs gaat. Je zult duidelijke keuzes moeten maken die goed aansluiten bij je huidige situatie, maar waarbij je ook rekening houdt met de toekomst. Je wilt immers bij een volgende elektrische auto niet weer dezelfde keuzes maken om een nieuwe laadpaal te kopen. Jouw leverancier zal je ook zeker bijstaan bij de keuze voor de juiste laadpaal. Mocht je goed weten wat je nodig hebt en wat je doet, bij installatie, dan zou je kunnen overwegen de laadpaal gewoon online te bestellen. Bij Bol.com of Conrad.nl kun je al goed slagen.

Advertenties
Meest gelezen
Advertentie