Recente posts
Solar Team Eindhoven presenteert Stella Vita
RIJDEND HUIS OP ZONNE-ENERGIE OM TE KOKEN, SLAPEN EN WERKEN
De specs:
- Lengte – 7,20 meter
- Breedte, rijdend – 2,05 meter
- Breedte, geparkeerd – 4,40 meter
- Hoogte, rijdend – 1,83 meter
- Hoogte, geparkeerd – 2,54 meter
- Gewicht – 1.700 kilo
- Topsnelheid – 120 km/h
- Actieradius, grijze dag – 600 km
- Actieradius, op zonnige dag – 730 km
De Stella Vita is een brok techniek en vernuft en komt uit handen van het Solar Team Eindhoven, een groep enthousiaste en passionele studenten van de Universiteit van Eindhoven. Op 19 september ging het zonnehuis op wielen voor het eerst de weg op (helaas op een trailer vanwege wettelijke bepalingen) en starten de studenten van de TU Eindhoven met de Stella Vita een reis van 3.000 kilometer naar het zuidelijkste puntje van Spanje, Tarifa.
Door de zonnepanelen op het dak is het voertuig, in feite een camper, zelfvoorzienend in termen van energie en daardoor niet afhankelijk van laadpalen. Althans, op zonnige dagen. Het voertuig wekt genoeg zonne-energie op om te rijden, douchen, televisie te kijken, een laptop op te laden en koffie te zetten. De auto is namelijk voorzien van een keuken, bed, bank, douche en toilet. Je zult wel geduld moeten hebben, want op zonnige dagen heeft het 2 tot 3 dagen nodig om de batterijen volledig te kunnen laden.
Het voertuig heeft een dak dat omhoogschuift als het stilstaat. Hierdoor kan de gebruiker gemakkelijk binnen staan om te koken, slapen of werken. Voor dagelijks gebruik is een comfortabel interieur ontworpen dat zo licht en efficiënt mogelijk is. Het gewicht van de camper, 1.700 kg, is dan ook uitzonderlijk gezien de mogelijkheden die je hebt.
Voorheen stond het studententeam aan de basis van 4 gezinsauto’s. Deze vormen op hun beurt de basis voor de Lightyear One, de eerste auto op zonne-energie voor consumenten, welke als het goed is in 2022 gelanceerd gaat worden. In 2013 presenteerde het team Stella: ’s werelds eerste 4-zitter op zonne-energie. Met Stella heeft het team laten zien dat zonneauto’s veel dichter bij de werkelijkheid staan dan men voorheen dacht.
De studenten zullen ongeveer een maand nodig hebben om de 3.000 km naar Tarifa af te leggen. Belangrijker nog dan de reisafstand en snelheid, is de brok aan data die op basis van de dagelijkse praktijk hiermee binnen wordt gehaald. Data die bij de ontwikkeling van een volgende voertuig zeer welkom zal zijn!
Bron: www.solarteameindhoven.nl
Copyright foto’s: Bart van Overbeeke