Nieuws

Recente posts

Goed idee: elektrische auto met subsidie in 2022

NOG STEEDS INTERESSANT VOOR JE NIEUWE ELEKTRISCHE AUTO

De SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren) is al eens besproken op deze site (als een van de meest aangevraagde subsidies), maar nu het einde van het jaar 2021 nadert, is het des te interessanter om deze subsidie weer in de spotlights te zetten. Heb je het plan om als particulier een nieuwe elektrische personenauto te bestellen (koop of private-lease), overweeg dan de overeenkomst pas na 1 januari 2022 vast te leggen. Hoe zit dat?

WAT IS SEPP?

SEPP is een subsidie voor de particuliere aanschaf van een elektrische personenauto. Zodra je de koop- of lease-overeenkomst getekend hebt, kun je de aanvraag voor deze subsidie doen. De aanvraag is wel gebonden aan strikte voorwaarden, te weten:

  • Een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer;
  • De catalogusprijs* (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000. Dit betreft dus kleine en middenklasse auto’s. De lijst kun je hier terugvinden;
  • De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto;
  • De koop- of leaseovereenkomst van de auto moet zijn afgesloten in hetzelfde kalenderjaar waarin je de subsidie aanvraagt;
  • De aankoop of lease wordt aangegaan met een officiele dealer of garage. Aankoop van een particulier komt niet in aanmerking voor subsidie.

HOE KAN IK DE SUBSIDIE OP MIJN NIEUWE ELEKTRISCHE AUTO AANVRAGEN?

De aanvraag kun je hier doen. Let wel op, de aanvraag is geen garantie dat je de subsidie ook daadwerkelijk krijgt, ondanks het sterk verhoogde budget. Daarbij is ook een verschil tussen nieuwe en gebruikte auto’s:

  • Budget voor nieuwe auto’s is € 71 miljoen, met een subsidie van € 3.350 voor zowel lease als koop van nieuwe auto’s
  • Budget voor gebruikte auto’s is € 20,4 miljoen, met een subsidie van € 2.000 voor zowel lease als koop van gebruikte auto’s

Advies van het RVO: neem aanvullende voorwaarden in de overeenkomst op, dat de koop of lease ontbonden kan worden op het moment dat de subsidie niet is toegekend wegens tekort aan budget. Kortom, wees er snel bij, vanaf 3 januari 2022 (om 9.00 uur) gaat het loket weer open.

WELKE KOSTENVOORDELEN HEEFT ELEKTRISCH RIJDEN NOG MEER?

Helaas is er geen algemene subsidie maatregel voor laadpalen. Echter, gezien de hoogte van het bedrag mag je dit ook gerust zien als tegemoetkoming in de kosten voor de plaatsing van een laadpaal. Lokaal zou je wel bij je gemeente kunnen navragen of er een subsidie potje is voor de installatie van een laadpaal, al is het maar een openbare.

Wat het elektrisch rijden wel aantrekkelijker maakt, zijn de volgende zaken:

  • Wegenbelasting
  • Laden / brandstof
  • Onderhoud & afschrijving

Op het gebied van afschrijving en onderhoud ontloopt het elkaar nog niet veel. Elektrisch rijden wint het vooral bij wegenbelasting en het verbruik per kilometer. Onderstaande moment opname (halverwege 2021) o.b.v. 12.000 km per jaar maakt dit duidelijk.

Maandelijkse kosten

Elektrisch –
Koop

Elektrisch –
Private lease

Benzine

Afschrijving / Lease

€ 383

€ 509

€ 372

Onderhoud & reparatie

€ 48

Incl.

€ 76

Verzekering

€ 49

Incl.

€ 66

Wegenbelasting

€ –

€ –

€ 60

Brandstof / Laden

€ 50

€ 50

€ 123

Kijk je naar alleen naar de brandstofkosten per kilometer, dan krijg je interessante verschillen te zien:

Jaarlijkse brandstofkosten

Elektrisch

Brandstof

Allen thuis laden

€ 500

Mix

€ 600

Alleen publiek laden

€ 800

Benzine

€ 1.400

Diesel

€ 850

WELKE ELEKTRISCHE AUTO’S KAN IK KIEZEN?

Het aantal auto’s wat in aanmerking komt voor de subsidie lijkt klein, maar in werkelijkheid is de keuze groter dan je in eerste instantie ziet. Meerdere en zwaardere uitvoeringen zorgen ervoor dat je wat flexibeler bent in de keuzes. Voor een complete lijst kun je deze pagina raadplegen, ook als je boven de limiet van € 45.000 wilt kijken. 

Advertenties
Meest gelezen
Advertentie